Range Rover breidt uit
Range Rover breidt zijn gamma verder uit met de Velar die zich positioneert tussen de Evoque en de Sport.
Range Rover lag aan de basis van het segment van luxe-SUV’s met de lancering van het eerste model in 1970. De Velar ontleent zijn naam aan de 25 preproductiemodellen van de Range Rover uit die tijd. Land Rover positioneert hiermee de Velar tussen de Evoque en de Range Rover Sport.
Uiterlijk verschilt de stijl van de Velar niet radicaal met die van zijn broers. Toch verfijnt hij zich in de details. Zo komen de deurklinken pas naar buiten als je in de buurt van de wagen komt. In het interieur valt vooral de twee grote digitale schermen op in de middenconsole. Het bovenste bedient de multimedia, de telefoon en de navigatie. Het onderste is er voor de klimaatregeling en de rijprogramma’s.
Voor offroadwerk biedt de Velar Terrain Response 2. Dit controleert functies als de snelheidsregelaar, de wegrijhulp voor gladde ondergrond en de afdaalhulp met remlospreventie. Range Rover belooft ons dat hun offroadcapaciteiten nog steeds op topniveau staan, met een vierwielaandrijving en een vergrendelbaar achterdifferentieel.
De Range Rover Velar wordt aangeboden in Velar of Velar R-Dynamic. De beschikbare motorisaties zijn de 2.0 liter motoren in diesel met 180 pk of 240 pk en de benzine variant met 250 pk. De sportievere variant is de 3.0 liter V6 in diesel met 300 pk of de benzine variant met 380 pk. Standaard wordt de Range Rover Velar altijd gekoppeld aan vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat.
De lancering in België staat gepland voor deze zomer. De basisprijs start vanaf 57.300 euro.