Mercedes-AMG 53
Op de autoshow van Detroit presenteerde Mercedes-AMG de nieuwe 53-reeks. Het kloppend hart van deze modellen is een geëlektrificeerde 3,0-liter motor met zowel een uitlaatgasturbo als een ondersteunende elektrische compressor. De CLS en E-Klasse bijten de spits af.
Mercedes-AMG breidt zijn productportfolio uit met drie nieuwe modellen. De CLS 53, de E 53 Coupé en de E 53 Cabriolet. Inderdaad, geen 63 meer. Maar niet getreurd, deze serie koppelt nog steeds krachtige performance aan een sportieve stijl en hoge efficiëntie. De zescilinder lijnmotor kenmerkt zich door een hoog prestatieniveau in combinatie met intelligente elektrificatie. Ja, die nieuwe geëlektrificeerde 3.0-liter is voorzien van een uitlaatgasturbo en een ondersteunende elektrische compressor. Kortom 435 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. Dankzij de elektromotor krijg je tijdelijk 22 pk en 250 Nm extra. De CLS 53 4MATIC+ sprint hierdoor in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt met het Driver’s Package een topsnelheid van 270 km/u.
Ook in visueel opzicht gaan de nieuwe 53-uitvoeringen hun eigen weg. Een gezamenlijk kenmerk van de modellen is de grille met twee lamellen in zilverchroom, die tot op heden was voorbehouden aan de V8-Performance-modellen. In plaats van de diamond grille met individuele pins is de grille nu voorzien van een zwart rooster. De voorskirt met A-wing design is voorzien van zwarte flics en een splitter in zilverchroom. AMG-dorpelverbreders geven de 53-uitvoeringen een dynamisch silhouet.
Aan de achterzijde is het niet alleen de nieuw gevormde skirt die in het oog springt. Ook de klassieke dubbele uitlaatsierstukken trekken de aandacht. De spoilerrand op de achterklep is in carrosseriekleur gelakt, maar deze kan als optie ook worden uitgevoerd in carbon.
Het interieur van de nieuwe AMG-modellen verwelkomt de inzittenden met een modelspecifiek, exclusieve uitrusting, luxueuze materialen en aanzienlijk uitgebreidere keuzemogelijkheden. En dan is er nog het innovatieve aanduidings- en bedieningsconcept met hoge resolutie-displays, die als optie ook met een beelddiagonaal van 12,3 inch leverbaar zijn. De twee displays zijn achter één glazen afdekking geplaatst en vormen zo de widescreen cockpit. Dit centrale element benadrukt de focus op de horizontale lijnen die bij het interieurdesign is toegepast.