Nieuwe Porsche 911 GT3 RS
Tijdens het autosalon van Genève zal Porsche de nieuwste telg uit Weissach voorstellen, de 911 GT3 RS. Het wordt meteen de meest extreme versie van de bestaande GT3-reeks.
De aerodynamica heeft het design bepaald van het brede, gewichtgeoptimaliseerde koetswerk met zijn klassieke, vaste achtervleugel. In het interieur wordt de racewagensfeer verdergezet met de integrale kuipstoelen in koolstofvezel. Die bieden, tegen het licht van de hoogstaande rijdynamiek, de nodige zijdelingse steun. Lichtgewicht deurpanelen met opbergnetten en treklussen, minder geluidsisolatie en een nieuwe lichtgewicht achterklep benadrukken hoe ver Porsche zijn materiaalkeuzes doordreef.
Dankzij technologie die men rechtstreeks in de racerij ging lenen kan het onderstel uitpakken met een uitzonderlijke rijdynamiek. De lichtgewicht 20-duimsvelgen met nieuw ontwikkelde 265/35-sportbanden op de vooras zorgen voor nog meer lichtvoetigheid en een nog beter stuurgedrag. De 21 duim grote velgen met 325/30-banden op de achteras zorgen dan weer voor meer grip.
Achterin zit een 4 liter grote zescilinder boxermotor die 520 pk levert. Kortom 20 pk extra als we het vergelijken met de vorige versie van de 911 GT3. De nieuweling haalt een topsnelheid van 312 km/u en spurt in amper 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Overigens is dit, na de lancering van de 911 GT3 en de 911 GT2 RS, de derde straatlegale GT die Porsche op amper 12 maanden tijd lanceert.
Voor de buitengewoon prestatiegerichte chauffeurs ontwikkelde de raceafdeling van Porsche een optioneel Weissach-pack dat het gewicht nog verder drukt. Dit pack omvat bijkomende onderdelen in koolstofvezel voor het onderstel, het interieur en het koetswerk, en kan optioneel nog worden uitgebreid met magnesiumwielen. In zijn allerlichtste configuratie herleidt dit pack het gewicht van de 911 GT3 RS tot 1.430 kilogram. De nieuwe GT3 RS kost precies 200.109 euro.