Rijtest: Peugeot 308 GTi (2019)
Van buitenaf ziet de Peugeot 308 GTi er bijzonder discreet uit. Maar vergis je echter niet, als het nodig is kan hij ook agressief uit de hoek komen.
GTi en Peugeot? Jazeker! Het tijdperk begon voor hen met de legendarische 205. Tot op vandaag wordt deze youngtimer nog steeds geprezen. Zowel de 309 GTi als de 306 GTi konden in de jaren negentig het succes van de eerste GTi nooit evenaren. Peugeot besloot daarna om het wat stiller aan te doen met hot hatches. Een hele poos bleef het stil, maar in 2010 kwam de ommekeer. De 200 pk sterke 308 GTi werd gelanceerd!
Ondertussen zijn we al enkele jaren verder en herleeft de GTi-badge als nooit tevoren. De tweede generatie kreeg ofwel 250 pk of ofwel 270 pk mee. Recent werd deze voorzien van een restyling zonder daarbij zijn bestaande kwaliteiten uit het oog te verliezen. Want ja, als iets goed is, waarom het dan veranderen? Die 250 pk versie is overigens verdwenen uit de catalogus, iedereen koos voor de 270 pk variant.
Peugeot omschrijft dit model als het meest radicale uit het gamma. De ingenieurs gingen dan ook te rade bij hun collega’s van Peugeot Sport. Je kent ze wel, die jongens die bezig zijn met de ontwikkeling van rallywagens. Tja, duidelijk alleen maar positieve punten. Maar verdient hij dat GTi-label wel echt? Dat test ik vandaag uit!
Op de parking springt de Peugeot 308 GTi er duidelijk tussen uit. Enerzijds door de kleur -Ultimate rood- en anderzijds door de grote lichtmetalen 19″ velgen. De remklauwen vooraan met vier zuigers en remschrijven van 380 mm maken het plaatje compleet. Aan de voorzijde blijft het allemaal bijzonder discreet. De LED-koplampen zijn standaard maar het is vooral de luchthapper die de sportieve look accentueert. Het radiatorrooster wordt dan weer geflankeerd door dynamische LED-richtingaanwijzers. Maar eigenlijk valt vooral de achterzijde visueel het meest op. De zwarte diffuser herbergt twee vuistdikke uitlaatpijpen. Een erg mooi vormgegeven geheel!
In totaal zijn er zes carrosseriekleuren leverbaar. De kleur op de testwegen is de nieuwste in het lijstje. Dankzij de beperkte aanpassingen is de auto eigenlijk ook perfect zakelijk inzetbaar. Enkel de liefhebbers en kenners zullen aan het uiterlijk zien dat dit iets bijzonder is. Kies je voor die coupe franche, dan verdwijnt die anonimiteit. Coupe franche zeg je? Ja, dat is wanneer de auto aan de voorzijde voorzien is van rode of blauwe verf en vanaf halverwege de achterportieren zwart is. Dankzij een speciaal hiervoor ontwikkeld spuitsysteem is er tijdens deze overgang van kleuren geen dikte verschil merkbaar. Reken hiervoor wel op een forse meerprijs.
Ook in het interieur vinden we de GTi-aankleding terug. Het sportstuurtje heeft een rode centreerindicator aan de bovenkant, en zowel op de dorpels als de vloermatten prijkt de aanduiding GTi. De opvallende schakelpook, de grote knop met opdruk ‘sport’ en de subliem zittende kuipzetels met zijdelingse steun zorgen ervoor dat je zin krijgt om te gaan rijden. Peugeot heeft de 308 een bijzonder overzichtelijk en netjes afgewerkt dashboard gegeven. Niet te min is de i-Cockpit, met laaggeplaatst stuur en hoog gepositioneerde tellers in het begin even wennen. Verder vinden we aan boord ook een vernieuwd aanraakscherm. Bijna alle functies bedien je hiermee, inclusief de airco. Netjes, maar op sommige momenten niet altijd even handig. In de koffer is plaats genoeg voor bagage of boodschappen. 420 liter om precies te zijn. Je hoort het goed, een reisje kan deze 308 perfect aan.
Eenmaal de startknop ingedrukt, hoor ik een leuke roffel uit de uitlaat. Van zodra ik de parking verlaat, voel ik dat de besturing enige aanpassing vergt. Niet alleen door het kleine sportstuur, maar ook omdat het soms aanvoelen is waar de auto naartoe wil. Eerst even de organen op temperatuur laten komen vooraleer we de snelheid opdrijven. Onder de motorkap schuilt een 1,6 liter-krachtbron met twinscrollturbo. Het geblazen THP-blok ontwikkelt hiermee een piekvermogen van 270 pk gecombineerd met een maximumkoppel van 330 Nm. Een sprintje van 0 naar 100km/u duurt slechts 6 seconden. De topsnelheid is beperkt tot 250 km/u.
Tijd om die ‘Sport’knop in te duwen. Het dashboard kleurt rood, de grom uit de motor wordt versterkt door het audiosysteem en de snelheidsmeter wijzigt naar info over het vermogen, koppel en turbodruk. Van zodra ik op het gas duw, voel ik een heel kort turbogat om daarna diep in mijn stoel geduwd te worden. Heerlijk! En ja, ook het schakelen met de handgeschakelde versnellingsbak verloopt bijzonder comfortabel. In de bochten bijt de aangedreven vooras zich vast in het asfalt. Het torsen-differentieel zorgt ervoor dat het wiel aan de buitenzijde van de bocht meer koppel krijgt dan het binnenste wiel. Terugschakelen met een snelle tiphielbeweging hoort overigens ook tot de mogelijkheden. Wat mij wel opvalt is dat de achteras bijna niet te betrekken valt bij het spel. Of dat een minpunt is? Helemaal niet, alles hangt af van je rijstijl.
Als je rechtuit accelereert, wordt het stuur niet uit je handen gerukt door overmatig torque-steer. Op zich is de demping stug maar het wordt nooit te hard. En die bijterige remmen zorgen overigens voor een hoop vertrouwen. Zelfs met behoud van het comfort blijft de 308 GTi een verduiveld efficiënte wagen. Op gebied van verbruik viel het allemaal reuze mee. Ik kwam uit op zo’n 7,5 l/100km.
In dit segment is de concurrentie bijzonder sterk. Naast de vernieuwde Volkswagen Golf GTI, denk ik in de eerste plaats terug aan de Hyundai i30 N. Deze start vanaf € 29.999 in zijn 250 pk-versie. De Peugeot 308 GTi kost je minimaal €33.450. Maar eerlijk, zoek je een wagen die strak en dynamisch rijdt? Dan ben je duidelijk beter af met de Peugeot 308 GTi.
Fantastische foto’s! Door deze review toch eens een testrit boeken met de GTi, ook al was ik 100% overtuigd van de i30 N.
Coupe Franche heeft toch wel mijn voorkeur. Desalniettemin erg mooie bak.
Héél mooi design die 308 GTi, dat is de hoofdreden dat ik er hier eentje staan heb.