Rijtest: Abarth 595C Pista
Kleine wagens transformeren in prestatiegerichte modellen, dat is de Abarth-spirit sinds 1949. De 595C Pista is niet anders en werd dan ook aangepast aan de regels van de weg. Al ligt zijn ware aard wel op het circuit.
Pasta? Nee, Pista! Het betekent letterlijk circuit in het Italiaans. De plaats waar dit autootje zich het allerlekkerst voelt. Zowel uiterlijk als innerlijk zijn er tal van zaken die verwijzen naar de racerij. In 2017 debuteerde de Pista op het Autosalon van Genève. Alweer een nieuwe telg die zich tussen het Abarth-geweld settelt. Nee, hij is niet het meest agressieve circuitgeorienteerde model. Die eer blijft voorbehouden aan de 695 Biposto. Wel nestelt hij zich eerder tussen de meer praktische 595 Turismo en de agressieve 595 Competizione. Hij is overigens verkrijgbaar als driedeurs hatchback en als cabrio. Tijd om die laatste aan de tand te voelen!
Eén blik op de 595C Pista is genoeg om te begrijpen vanwaar zijn naam afkomstig is. Een Record Monza-uitlaat met vier pijpen, matzwarte 17″ lichtmetalen Formula-wielen en het vuurrode Rosso Abarth trekken de aandacht. Verder zijn er nog vier andere kleuren beschikbaar: ‘Campovolo Grey’, ‘Gara White’, ‘Record Grey’ en ‘Scorpione Black’. De portiergrepen en de specifieke ‘595 Pista’ badgehouder zijn afgewerkt met titanium.
De C in de benaming slaat dus op het standaard elektrisch te openen dak. Andere opties zijn de verborgen antenne in de zijruit, de Xenon-koplampen en de getinte ruiten achter. Het extra racewaardige karakter kenmerkt zich door de geperforeerde en geventileerde remschijven en de Koni-schokdempers achter met FSD-technologie.
Ook binnenin krijgen we die sportieve look te zien. Alles werd ontworpen rond de bestuurder. Een lederen sportstuur met centrale markering, een dashboard met 7″ groot tft-kleurenscherm en nieuwe Abarth-sportzetels. Het Uconnect infotainmentsysteem is ook te bedienen vanaf het stuurwiel en is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.
Met het Abarth Telemetry systeem kan je alle beroemde circuits, zoals Monza, de Red Bull Ring of Spa-Franchorchamps tevoorschijn toveren. Stel je doet een trackday, dan krijg je een gedetailleerde kaart en kan je als bestuurder actuele input krijgen om pakweg je rondetijden te verbeteren. En ja, die knop om het raam te openen staat nog steeds op de middenconsole. Een beetje onlogisch ingedeeld als je het mij vraagt.
Passagiers meenemen achteraan is nog steeds uit den boze. Door het ontbreken van been- en hoofdruimte wordt die achterbank toch een beetje nutteloos. In de koffer kan je maximaal 185 liter verbergen. Maar goed, zo’n Abarth koop je natuurlijk niet om met het gezin op reis te gaan.
Deze auto koop je omwille van zijn dynamische rijprestaties. En we hebben geluk, de zon schijnt. Starten, dak openen en genieten. Tja, die Record Monza uitlaat maakt het af. Wat een heerlijk geluid komt daar toch uit. Met zijn veelzijdige karakter geeft de 1.4 Turbo T-Jet viercilindermotor de Pista een maximumvermogen van 160 pk en een maximumkoppel van 230 Nm. Een sprintje naar 100 km/u neemt slechts 7,3 seconden in beslag. Topsnelheid op rechte stukken? Dat is zo’n 216 km/u.
Wat opvalt na de eerste kilometers is dat hij echt wel de aandacht trekt. Is het de kleur? Het geluid? Zelfs bij het stoplicht staan mensen al met hun duim te zwaaien. Bij het opschakelen ploft de uitlaat lekker door en op bochtige plattelandswegen komt hij volledig tot zijn recht. Het zwaar gevoel van het stuur versterkt die beleving. Het verschil met de eerder gereden Competizione is er wel degelijk. Het is met name voelbaar in het middengebied van de toeren. Voordeel hieraan is dat hij iets minder koppelstuur heeft en het vermogen dus beter op het asfalt krijgt.
Recht voor mij ligt een tunnel. Dat in combinatie met een open dak en sportieve uitlaat maakt je dag compleet. Die sport-knop heb ik overigens op geen enkel moment afgezet. Doe je dat wel, dan krijg je minder koppel ter beschikking. Ondanks deze stoute gewoonte klokte ik het gemiddelde verbruik af op zo’n 7,9 l/100 km.
Wil je het beste van de 595 Turismo en Competizione met elkaar combineren? Dan is deze Pista echt iets voor jou. Prijzen starten vanaf €21.490 voor de gesloten coupé-versie. De C-variant kost je minstens €23.790. Als ik kijk naar het fungehalte van deze wagen, dan merk ik op dat hij echt wel elke euro waard is. Hoe je het draait of keert, hij past altijd op je oprit.