Rijtest: Audi A7 Sportback (2019)
De nieuwe Audi A7 Sportback S Line (2019) is een hommage aan sportieve elegantie. Naast zijn avant-gardistisch design is hij tegelijkertijd ook drager van de klassieke Quattro genen.
Het is ondertussen al 8 jaar geleden dat de eerste generatie van de A7 op de markt verscheen. De vierdeurs coupé vormde dan ook een brug tussen de zakelijke A6 berline en de luxueuze A8 limousine. Einde 2014 volgende een kleine opfrisbeurt en in 2017 kwam Audi op de proppen met deze tweede modelgeneratie. Hij maakt dan ook gebruik van de evoluties die we eerder zagen op de nieuwe A8. Denk maar aan de in totaal 39 elektronische rijhulpsystemen. Tja, de concurrent voor de Mercedes CLS zet dus nieuwe standaarden op vlak van technologie. Maar moet je daarvoor ook inboeten aan functionaliteit? Tijd om te gaan testen!
Bij het ophalen van de A7 valt meteen op dat het formaat nauwelijks verschilt met zijn voorganger. 4,969 meter lang, 1,908 meter breed en 1,422 meter hoog. Maar het grootste verschil zit ‘m in de wielbasis. Die was 2,914 meter, nu 2,926 meter. Volgens Audi moet dat resulteren in meer interieurruimte. Hij belichaamt dan ook heel nadrukkelijk Audi’s nieuwe designtaal en lost de designbelofte van de prologue-studiemodellen in. De scherp getekende lichtunits, de unieke verlichtingssignatuur en het coupéachtige silhouet bewijst dat Audi trots zijn lijn kan vasthouden door deze opnieuw te definiëren. Sportieve elegantie, beter kan ik het niet omschrijven. Vooraan krijgt hij dankzij zijn nieuwe radiatorrooster een sterkere uitstraling. Vanaf de voorruitstijlen loopt het dak strakgespannen over de atletische carrosserie. Achteraan zijn het die doorlopende LED-lichtblokken die bij het opstarten een indrukwekkende show opvoeren. Een Knight Rider-achtig dansje, daar kan je alleen maar fan van zijn!
Van de 15 koetswerkkleuren is meer dan de helft overigens nieuw. En ook op gebied van velgen is er meer dan voldoende keuze. Het optionele S line-pakket scherpt de looks nog wat extra aan. Denk hierbij aan speciale bumpers, zijschorten en 20-inch wielen. HD Matrix LED koplampen zijn tevens ook van de partij. Achteraan pronkt een code tussen de 30 en 70 die het vermogensbereik aangeeft. Dat is vooral bedoeld om de onderlinge hiërarchie tussen de verschillende modellen te verduidelijken. Die 50 TDI slaat op het feit dat hij een bereik heeft tussen de 286 pk en 313 pk. Nee, voor mij blijft het allemaal wat nodeloos complex.
Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur valt op dat ook het interieur futurisme en minimalisme uitstraalt. Er zijn dan ook amper schakelaar of knoppen te vinden. In plaats daarvan opteerde Audi voor een dubbel touchscreen op de middenconsole. Het geheel staat subtiel naar de bestuurder gericht. En de befaamde draaiknop? Die is er niet meer. Alles werd vervangen door rechtstreekse bedieningsfuncties in een intuïtief menu. Tik je een toets aan op het scherm, dan voel je een geïmiteerde klik. Iets wat we al kenden uit de A8. Het MMI-infotainmentsysteem met onder andere de radio, navigatie en telefoon bedien je volledig met het bovenste scherm. Alles met betrekking tot klimaatregeling, comfortfuncties en tekstinvoer doe je op het onderste. Zoals steeds bij Audi werkt alles vlot en foutloos. Nadeel? Net zoals bij de Range Rover Velar die we eerder testen staan de aanraakschermen binnen de kortste keren vol vette vlekken van vingers.
Het glazen panoramadak boven mij heeft een 60 % groter oppervlak. Hierdoor krijg je opmerkelijk meer licht binnen. En dan is er nog dat Bang & Olufsen Advanced Sound System. Het brengt fascinerend 3D-geluid zelf naar de achterbank. Over de achterbank gesproken, doordat de wielbasis gegroeid is met 1,2 centimeter is er in totaal 2 centimeter meer beenruimte beschikbaar. De A7 biedt plaats aan 5 passagiers en bagage kunnen ze kwijt in de grote koffer die 535 liter slikt. Klap je de achterste zitrij in dan kan er 1.390 liter in. Kies je voor het optionele contour-sfeerverlichtingspack, dan worden de randen van de centrale console en andere onderdelen benadrukt door een knappe lichtsfeer. Als bestuurder kan je zelf kiezen uit verschillende combinaties.
Dankzij het Navigation Plus pakket is deze wagen voorzien van een head-updisplay en Virtual Cockpit. Tijd om te starten. Bij het verlaten van de parking druk ik de AI-knop in. Hierdoor bouwt de auto een 3D-beeld van zijn omgeving door informatie van diverse sensoren samen te brengen. Afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn er tot wel vijf radarsensoren, vijf camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner beschikbaar. Al meteen wordt duidelijk dat de GT zowel de bestuurder als passagiers verwent met een geoptimaliseerd geluidscomfort en minimum aan windgeruis. Nog andere leuke comfortopties zijn de verwarmde voorruit en geïntegreerde sproeiers. Eenmaal goed op weg trekt de A7 automatisch onze gordels strak aan.
Deze 50 TDI is voorzien van een 3.0-liter V6 TDI die 286 pk en 620 Nm levert. Een sprintje van 0 naar 100 km/u duurt respectievelijk slechts 5,7 seconden. De topsnelheid ligt op zo’n 250 km/u. Knappe resultaten dus! Tijd om even de snelweg op te rijden. Bij een kick-down merk ik op dat de bak wat reactietijd nodig heeft. Versta mij niet verkeerd, hij komt nog steeds dynamisch over maar het duurt wel even voordat je maximaal kan wegsprinten. Bij bochtige landwegen stuurt de wegen heel direct terwijl de stabiliteit alsmaar toeneemt. Dat heeft hij te danken aan zijn dynamische vierwielsturing. Deze optie past als het ware de stuurhoek van de wielen op de vooras aan in functie van de rijomstandigheden. Op de achteras zullen de wielen 5 graden mee- of tegensturen. De draaicirkel bij maximale stuurhoek wordt hierdoor verkleind tot 1,1 meter. Iets wat heel duidelijk merkbaar is bij het parkeren, heerlijk!
Naast de dynamische vierwielsturing, de gestuurde schokdemping en de adaptieve luchtvering is ook het sportdifferentieel in de sturingswerking van het elektronische onderstelplatform EFP geïntegreerd. Alles werkt met het oog op maximale precisie. In zowel deze TDI als TSI voorziet Audi een micro-hybride systeem waarbij een 48 Volt-batterij plaatsneemt in de koffer. De functie waar je de auto in neutraal laat glijden wanneer je de voet van het gas haalt, is aanwezig in zowel de comfort rijstand als ecostand. Maar in die laatstgenoemde krijg je nog een functie bij. Laat je het gaspedaal los tussen de 55 en 160 km/u dan kan hij de motor volledig uitschakelen en rustig uitbollen. Het groen lichtje verschijnt dan op het dashboard. Nadeel, je houdt geen constante snelheid aan wat andere weggebruikers kan irriteren. Echter werkt het systeem wel bijzonder goed! Je bespaart er gemiddeld 1,5 l/100 km mee. Het minimumverbruik lag hierdoor op zo’n 6,5 l/ 100 km. En dat met een 3.0 V6!
De nieuwe A7 is dan ook een dynamische, luxueuze en comfortabele gran turismo die zijn inzittenden op en top verwent. Het maakt het des te jammer dat hij niet voor iedereen bereikbaar is. De prijs voor deze A7 S Line (2019) kwam dan ook uit op zo’n €103.689,35. Dat is een hele pak, met dank aan de optielijst uiteraard. Hoe je het draait of keert, dit model is meer dan een waardige opvolger. Opzoek naar een klasse wagen die optimaal comfort levert in combinatie met toptechnologie? Dan is dit ongetwijfeld wat je zoekt.