Audi R8 facelift (2020)
Krachtiger en strakker, beter kan je de opfrisbeurt van de Audi R8 Coupé en Spyder niet omschrijven. Het vermogen van de natuurlijk ademende V10 stijgt dan ook van 610 naar 620 pk.
Het aangescherpte karakter van de nieuwe R8-modellen springt meteen in het oog. Het Singleframe-radiatorrooster kreeg een bredere, plattere lijnvoering. En de grote luchtinlaten worden opgedeeld door brede dwarselementen. De vlakke sleuven in de motorkap zijn een duidelijke verwijzing naar de iconische Audi oer-quattro. De nieuwe voorsplitter is breder, net als het opvallende, laag gemonteerde ventilatierooster achteraan. Dit rooster vorm het afsluitstuk voor de diffuser die behoorlijk hoog oploopt.
Standaard is de nieuwe Audi R8 uitgerust met 19-duimswielen. Optioneel kan er gekozen worden voor extreem lichte, gefreesde 20-duimers met vijf V-vormige spaken die het rijgedrag nog meer precisie meegeven. Verder biedt Audi ook keramische remschijven aan als alternatief voor de standaard stalen schijven. De stabilisatorstang vooraan kan optioneel uit een mix van aluminium en met koolstofvezel verstevigd polymeer (CFPR) worden opgetrokken voor een gewichtsbesparing van ongeveer twee kilogram.
R8-klanten hebben de keuze uit drie koetswerkpakketten in functie van de gekozen motorversie. Deze pakketten breiden de voorsplitter, de drempelverbreders en de diffuser uit met verschillende accenten. Optioneel kan ervoor gekozen worden om de Audi-ringen en logo’s op het koetswerk in hoogglanzend zwart te laten lakken. Het gamma koetswerkkleuren wordt uitgebreid met de nieuwe tinten Kemora Grey en Ascari Blue. Het Audi Exclusive-gamma biedt klanten de mogelijkheid om heel wat details van hun Audi R8, zowel aan de binnen- als de buitenzijde, op hun smaak af te stemmen.
Het hart van de Audi R8 is nog steeds de atmosferische V10-motor. Die wordt aangeboden in twee vermogensversies. De reguliere R8 doet het voortaan met 570 pk en 550 Nm, voorheen 540 pk en 540 Nm. De straffere Performance-versie beschikt over 620 pk en 580 Nm, voorheen 610 pk en 560 Nm. Op circuit maken de R8 LMS GT3 en R8 LMS GT4 gebruik van quasi dezelfde aandrijftechnologie.
Afhankelijk van de gekozen motorversie worden drie bijkomende programma’s – Dry, Wet en Snow – toegevoegd aan de vertrouwde modi van de Audi drive select inclusief Performance-modus. Ze passen de belangrijkste dynamische parameters aan de wrijvingscoëfficiënt van de weg aan. Dankzij de verbeterde elektronische stabiliteitscontrole (ESC) heeft de topuitvoering 1,5 meter minder afstand nodig om vanaf 100 km/u tot stilstand te komen.
De nieuwe R8-modellen zullen in de loop van het eerste kwartaal van 2019 bij de concessies in heel Europa beschikbaar zijn. De commerciële lancering is voorzien voor begin 2019.