Rijtest: Jaguar F-Pace SVR
De Jaguar F-Pace SVR is een performante SUV met het DNA van de Jaguar F-Type. Door zijn beproefde 5.0 liter V8 Supercharged benzinemotor katapulteert hij het hele gezin in 4,3 seconden naar 100 km/u.
In 2013 onthulde Jaguar de fameuze C-X17 concept car in Frankfurt. Al was het pas in 2015 dat we de hierop geïnspireerde F-Pace leerden kennen. Van Jaguar’s eerste SUV werden meer dan 250.000 exemplaren verkocht. Vroeg of laat moest er dus ook een high performance-versie aankomen. En die kwam er, dankzij de Special Vehicle Operations-afdeling van Jaguar-Land Rover. Hun idee? De aandrijflijn van een F-Type SVR wringen in de koets van een F-Pace. En dat in ecologische tijden…
Goed, potentiële klanten liggen dan ook niet wakker van het verbruik of de uitstoot. Die kijken eerder naar de andere pk-kanjers op de markt zoals de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, BMW X3/4 M, Lamborghini Urus, Land Rover Sport SVR, Mercedes-AMG GLC 63(S) en Porsche Macan Turbo. Hoog tijd om te testen of de Jaguar F-Pace SVR zijn mannetje kan staan tussen deze krachtpatsers.
De performante SUV terugvinden op een parking? Easy, dankzij het Ultra Blue en de 22″ velgen in Gloss Black. De grotere luchtinlaten in de voorbumper en de ventilatiesleuven in de motorkap benadrukken dat dit geen standaard F-Pace is. De achterzijde onderscheidt zich door de nieuwe spoiler en de speciaal voor deze versie ontwikkelde achterbumper met vier uitlaatuiteinden van het Active Exhaust-systeem. Verder is deze bumper voorzien van luchtgeleiders op de hoeken voor een vloeiendere luchtstroom achteraan.
Nieuwe remschijven, met een diameter van 395 mm vóór en 396 mm achter, zijn gecombineerd met vaste, rode 4-zuigerremklauwen. De achterbanden zijn dan weer 25 mm breder dan de exemplaren voor. Ja, het geheel straalt duidelijk snelheid uit, maar op één of andere manier blijft het een stuk discreter dan bij sommige concurrenten. En dat is misschien maar beter ook, want de originele F-Pace is voor een SUV al bijzonder elegant gelijnd.
Bij het plaatsnemen merk ik meteen de ranke, maar zwaar geprofileerde sportstoelen op. Die zijn bekleed met geperforeerd Windsor leder en voorzien van ruitvormige stiknaden. Ook het driespaaks sportstuurwiel is bekleed met leder en voorzien van het SVR-logo onderaan. De bediening voor de transmissie verloopt niet via een draaiknop, maar wel via de SportShift Selector die we kennen uit de F-Type. Handmatig schakelen kan met de aluminium peddels achter het stuurwiel.
Het geavanceerde Touch Pro‑infotainmentsysteem met 10-inch touchscreen werkt naar behoren en wordt aangevuld met een 12,3-inch HD‑scherm als instrumentenpaneel. De meeste bedieningselementen lopen via het heldere touchscreen, al zijn er gelukkig ook fysieke knoppen aanwezig. Achteraan wordt het sportieve karakter doorgetrokken dankzij twee kuipvormige zitposities. De been- en knieruimte in de F-Pace behoort tot de beste in zijn klasse. De 40:20:40 neerklapbare achterbank draagt bij aan de flexibiliteit.
Eindelijk kan ik de rood pulserende startknop indrukken. Na een paar omwentelingen van de startmotor ontwaakt de V8 met een heerlijke brul. Die 5.0 liter Supercharged benzinemotor levert een indrukwekkend vermogen van 550 pk en 680 Nm. De F-Pace accelereert in slechts 4,3 seconden van 0-100 km/u. Topsnelheid? 283 km/u! De automatische achttraps transmissie zet ik van P naar D en langzaam breng ik de SVR in beweging. Al na de eerste kilometers merk ik op dat er stuggere schokdempers en stijvere schroefveren gemonteerd zijn.
Eenmaal alles op temperatuur switch ik naar de sport-modus. Bij het oprijden van de snelweg kan de rechtervoet écht omlaag. De F-Pace bijt zich vast in het asfalt en schiet er als een bezetene vandoor. De nauw gespatieerde overbrengingsverhoudingen maken een enorm krachtige acceleratie mogelijk, waarbij elke schakelhandeling in slechts milliseconden wordt voltooid. Gelukkig rij ik op een stuk Duitse autobahn waar geen snelheidslimiet geldt. Een Porsche Macan Turbo met 440 pk probeerde mij bij te benen maar zelf dat was geen competitie. Keer op keer tovert de F-Pace een lach op mijn gezicht, waanzinnig.
Ondertussen heb ik de rechte stukken verlaten voor het betere bochtenwerk. Ook hier kan de SVR het prima hebben. Jaguar’s geavanceerde AWD-systeem met ’torque on demand’ verplaatst het aandrijfkoppel naar de wielen met de beste tractie. Het resultaat daarvan is een zelfverzekerde handling in alle omstandigheden. De kracht van de compressoren is tevens onwerkelijk. Het koppel is er altijd onmiddellijk, en de kracht die ermee gepaard gaat overweldigend. De klassieke remmen houden het uitstekend uit, ondanks het feit dat ze meer dan 2000 kilogram moeten vertragen. Carbon keramische exemplaren zijn helaas niet beschikbaar.
De achtcilinder klinkt bijzonder bescheiden, zelfs met de uitlaatkleppen open. Al zal dat vooral te maken hebben met de strenge regelgeving omtrent verplichte katalysatoren en partikelfilters. En daar komt nog eens bij kijken dat de cabine ook aanzienlijk beter geïsoleerd is. Dat wordt mij pas duidelijk als ik met open raam door een tunnel scheur…
Qua verbruik lust het motorblok een aardige slok. Jaguar heeft 11,9 l/100 km op, al gaat dat cijfer snel de hoogte in bij een sportieve rijstijl. Maar wie wil kan ook relatief zuinig rijden met de F-Pace. De lange achtste versnelling wordt bij een niet te zware rechtervoet automatisch ingeschakeld.
Leuke dingen kosten nu eenmaal geld. De prijs van een Jaguar F-Pace SVR start dan ook vanaf 102.710 euro. Stevig, maar de uitrusting is meer dan volledig. Het is dan ook niet vanzelfsprekend om in tijden van klimaatopwarming uit te pakken met een V8. Al wijst dat er vooral op dat de SVR andere markten zal aanspreken dan de Europese. De F-Pace neemt het pure Jaguar DNA van legendarische prestaties, handling en luxe als uitgangspunt, maar voegt daar eigenhandig ruimte en praktische functionaliteit aan toe.