Volkswagen Arteon Shooting Brake (2020)
Eindelijk is het zover! Maak kennis met de Volkswagen Arteon Shooting Brake (2020). Een model waarbij de progressieve Arteon-lijnvoering samensmelt met de functionaliteit en ruimte van een estate.
Recent kreeg de reguliere Arteon een subtiele facelift met zich mee. De nieuwe modellen herken je dan ook aan de scherpere voorzijde. Daar is LED-verlichting met in de koplampunits geïntegreerde LED-dagrijverlichting standaard. Optioneel kan je kiezen voor dagrijverlichting die naadloos doorloopt tot in de grille. Pas vanaf de B-stijl onderscheidt de Shooting Brake zich van de rest. De lange daklijn loopt daar over in een opvallende spoiler. Verder dragen de oplopende lijn van de achterste zijramen en de verbrede wielkasten bij aan een krachtige look.
De Volkswagen Arteon Shooting Brake R herken je aan de 20-duimsvelgen en het 18 duim groot remsysteem met blauwe remklauwen. Het speciaal ontworpen uitlaatsysteem is met de vier trapeziumvormige uitlaatpijpen op een visueel opvallende manier in de sportieve diffuser verwerkt.
De Volkswagen-interieurdesigners hebben het volledige dashboard (instrumentenbord, oppervlakken, luchtroosters, sierelementen), de middenconsole (met de infotainmentzone en de bediening van de klimaatregeling) en de bovenste delen van de deurpanelen opnieuw ontworpen. De Digital Cockpit Pro is standaard, net zoals de nieuwe MIB3-multimediamodule met spraakherkenning. 565 liter aan bagage kan mee, maar door de achterbank in zijn geheel neer te klappen kan dat worden vergroot naar 1632 liter.
Het interieur van de R-modellen pakt uit met de Black Carbon-stijl en wordt daarnaast nog verfijnd met nieuwe ergonomisch geoptimaliseerde sportstoelen in nappaleer. Even onmiskenbaar is de blauwe R-knop op het sportstuur waarmee je direct naar Race-modus kan overschakelen.
Voor de Arteon en de Arteon Shooting Brake zullen in totaal vier drukgevoede benzinemotoren (TSI), twee turbodiesels (TDI) en een plug-inhybride aandrijving (eHybrid) beschikbaar zijn. De TSI’s ontwikkelen 150 pk, 190 pk, 280 pk en 320 pk in het geval van de R-modellen. Laatstgenoemde drijft alle vier de wielen aan via de 4Motion-vierwielaandrijving. Nieuw is de vectoriële koppelverdeling die het motorkoppel voortdurend herverdeelt tussen de voor- en de achteras en tussen de beide achterwielen.
Verder gebruikt ook de eHybrid een TSI; deze ontwikkelt 156 pk en wordt aangevuld met een elektromotor van 115 pk. De TDI zal verkrijgbaar zijn met 150 pk en 200 pk. Alle motoren pakken uit met een hoog rendement, lage emissiewaarden en een krachtig koppel.