Rijtest: Jaguar F-Type R (2020)
De Jaguar F-Type (2020) werd recentelijk opgefrist en kreeg een andere neuspartij, een aangepast onderstel en een opgewaardeerd motorenpalet. Maar kan de R-versie hierdoor nog meer rijplezier bieden?
In 2012 werd de F-Type op het Autosalon van Parijs geïntroduceerd. Pas in 2014 kon de Europese markt kennis maken met de coupé-versie. Een schot in de roos zo bleek, want de vormgeving was klassiek genoeg om trouwe Jaguar fans te overtuigen en tegelijk kon het model ook concurreren met de ster binnen het segment, de Porsche 911.
Ondertussen zijn we 8 jaar verder en hebben de Duitsers de lat opnieuw een stuk hoger gelegd. Jaguar kon dus niet anders dan met een antwoord komen. Maar een compleet nieuwe sportwagen bouwen zat er helaas niet in. De oplossing? De oude F-Type een flinke opfrisbeurt geven.
Julian Thompson, Jaguars nieuwe huisdesigner, kreeg de kans om zich te bewijzen. Hij gaf het model dan ook een compleet nieuwe neuspartij om de F-Type terug volop in de spotlights te zetten. Maar eigenlijk is het vooral de herziene motorenlijst die het meest opvalt. De 3 liter-V6 is geschrapt, en enkel de viercilinder turbo en V8-compressor blijven over. Ik mocht op pad met die laatste, de vierwielaangedreven R-variant!
Een knalgele (Sorrento Yellow) Jaguar F-Type R terugvinden op een parking? Een fluitje van een cent. Al zijn het vooral de nieuwe, horizontaal omhullende koplampen die in het oog springen. Bij het openen van de deuren glijden de dynamische richtingaanwijzers over de ‘J’-vormige LED-signatuur, héél stijlvol. Andere discrete ingrepen zijn onder meer de nieuw ontworpen voorbumper met een groter radiatorrooster. De schelpvormige ‘clamshell’-motorkap accentueert dan weer de breedte van de wagen. Inspiratie hiervoor werd gehaald bij de legendarische C- en D-Type.
Volgen we de golvende taillelijn dan komen we uit op de achterkant waar de lichtblokken een knipoog zijn naar die van Jaguars sportieve SUV, de I-Pace. Ze onderscheiden zich door een subtiel monogram-patroon en sierlijke lijnen. Overigens matcht de kanariegele koetswerkkleur bijzonder goed met de getinte ramen en dak. Het optionele Black Pack en de 4 uitstekende pijpen (exclusief voor de V8) maken het sportieve plaatje compleet.
Via de elektrische uitklapbare deurgrepen krijg ik toegang tot het interieur. In- en uitstappen vergt enige souplesse wegens de brede wangen van de sportstoelen en de lage daklijn. Maar eenmaal plaatsgenomen is het zoeken naar de verschillen met de pre-facelift editie. Het nieuwe 12,3-inch digitaal instrumentencluster is zonder twijfel de grootste blikvanger maar ook het navigatiesysteem is vernieuwd. De bestuurder kan kiezen tussen enkele of dubbele digitale wijzerplaten. Maar ook een panoramische wegenkaart naar analogie met de Audi virtual cockpit is beschikbaar.
De Performance zetels kunnen in 12 richtingen versteld worden. Het geheel baad in leer en werd afgewerkt met contrasterende stiksels. Het Meridian-audiosysteem vult het interieur met een rijk en vol geluid en zorgt dat het aangenaam vertoeven is in de F-Type. Het enige nadeel zijn de weinige en te kleine bergvakken.
Hoog tijd om te gaan rijden! Met één druk op de startknop ontwaak ik de F-Type. De supercharged V8-motor is voorzien van de nieuwe Quiet Start-functie. Kortom de elektronisch geregelde vlinderkleppen in het uitlaatsysteem blijven tijdens het starten van de motor gesloten. Bij het accelereren gaan ze automatisch terug open. Wil je de straat wakker maken? Dan kan je voor het starten het ‘actieve’ uitlaatsysteem activeren en de rijmodus in Dynamic zetten. Hierdoor blijven de vlinderkleppen open staan.
Langzaam laat ik alles op temperatuur komen. Ondanks de aluminium bouw tikt deze R toch af op zo’n 1,8 ton. Zelfs met een V8 is dat eigenlijk veel te veel. Het geheel levert gelukkig wel een vermogen van 575 pk en de supercharger jaagt het 5 liter-blok op waardoor deze piekt op 700 Nm. Een sprintje van 0-100 km/u neemt slechts 3,7 seconden in beslag. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 300 km/u.
En nu, gas erop! Met alle kleppen open hamert de V8 er lustig op los. De opbouw en het geluid richting de redline is echt fenomenaal. Perfect zoals je wil hebben, lineair en toch goed te doseren. Met een rotvaart snij ik de ene na de andere bocht aan. Ja, deze F-Type heeft écht enorm veel grip. Dat zit ‘m niet alleen in die vierwielaandrijving maar ook in het aangescherpte chassis. En dankzij de Intelligent Driveline Dynamics van Jaguar past hij zich ook nog eens aan en verdeelt hierdoor automatisch het vermogen tussen de voor- en achteras.
De besturing is zo nauwkeurig en geeft echt voldoende feedback. Wat opvalt is dat de automatische achttraps versnellingsbak een stuk sneller schakelt dan voorheen. En bij het downshiften knettert en blaft hij er nog steeds op los. Heerlijk! Wel valt op dat ik het gaspedaal dieper induw door zijn zware gewicht. Dat resulteert logischerwijze in een verbruik van om en bij de 13 l/100 km. Maar de glimlach die ik in de plaats krijg is onbetaalbaar.
De prijs voor deze F-Type met 575 pk start vanaf 127.530 euro. Is dat fiscaal te hoog gegrepen? Dan kan je opteren voor een tweeliter viercilinder Ingenium-motor met een vermogen van 300 pk. Dat scheelt nagenoeg de helft van de prijs, en je betaalt er ook nog eens minder verkeersbelasting voor. Maar goed, het mag duidelijk zijn dat de Jaguar F-Type opnieuw een tijdje mee kan. Al weten alle puristen dat de kansen om met zo’n uitbundige V8 te rijden geteld zijn. Dus geniet, nu het nog kan!