Rijtest: BMW M4 Competition
Pak je graag uit met cijfers? Zoek je regelmatig het circuit op? Of wil je gewoon dat tikkeltje extra? Dan is de BMW M4 Competition (2021) iets voor jou.
Vorig jaar in september onthulde BMW de tweede generatie BMW M4 (2021). Of eigenlijk de zesde editie als we het aantal gedopeerde coupévormen zouden tellen die sinds 1986 op de markt zijn verschenen. Vroeger had je maar te kiezen tussen pakweg een coupé of cabriolet. Koop je vandaag de dag een M-variant uit BMW’s D-segment dan krijg je keuzestress door de M3 (vierdeurs) of de M4 (coupé of cabriolet). Binnenkort roept ook een breakversie (M3 Touring) om je aandacht.
Ga je uiteindelijk voor de M4 dan zijn er nog 3 verschillende opties. De “standaard” coupé, de Competition of de Competition met xDrive (vierwielaandrijving). Wat die Competition precies is? Vergelijk het met een proteïnekuur zoals de Plus-varianten bij de Audi RS-modellen of de S-varianten bij de AMG-modellen van Mercedes. Al blijft het niet alleen bij wat extra pk’s… Hoog tijd om dat onder de loep te nemen!
Bij het ophalen van de wagen springt de verticale nierengrille meteen in het oog. Ja, het blijft wennen, maar dat frameloze rooster vloekt een pak minder met de aerodynamisch verantwoorde koetswerkaanpassingen die deze M-versie verwelkomt. Kijk maar naar de krachtig gebeitelde wielkasten met opvallende M kieuwen, de prominente zijdelingse drempelverbreders met bevestigingen aan de voor- en achterschort, het koolstofvezeldak met aerodynamisch geoptimaliseerde vinnen en de achterspoiler met de vertrouwde M uitlaatpijpen. Het M Carbon exterieurpakket en de BMW Individual kleur Frozen Portimao Blau maken het sportieve plaatje compleet.
Achteraan zie je duidelijk dat de M4 een stuk breder op z’n wielen staat dan een gewone 4 Reeks. Plus 2,4 centimeter in de lengte en een bijkomende 4 centimeter in de breedte om exact te zijn. Dat is nodig om de rubbers rondom, en het wijdere spoor vooraan, binnen de wielkasten te houden. Verder is deze M4 ook uitgerust met het Race Track pakket. Hiermee verlaagt het voertuiggewicht met ongeveer 25 kilogram dankzij kenmerken zoals M carbon-keramische remmen, speciale M lichtmetalen velgen en M carbon kuipzetels. Deze optie kost je wel 15.945 euro…
De M bekende racesfeer trekt zich ook door tot in het interieur. Daar vallen die agressief ogende carbon kuipzetels het meest op. Ze bieden een optimale zijdelingse steun en ze zijn tevens te verwarmen en elektrisch te verstellen. Let wel, een gezette bestuurder zal het snel benauwd krijgen in de racezitjes. Andere M specifieke details zijn het met leder beklede sportstuurwiel met schakelpaddles, de M specifieke versnellingshendel en de rode interieuraccenten.
Zoals we van BMW gewoon zijn biedt het infotainmentsysteem van deze bolide alle mogelijke snufjes die je mag verwachten in een moderne premiumwagen. Via de Setup knop op de middenconsole krijg je direct toegang tot de instellingen van de motorrespons, de schokdemping, de besturing en -een première- het gevoel in het rempedaal. Al die voorkeuren kunnen dan worden opgeslagen via de twee rode M-knoppen aan weerszijden van het stuurwiel. Verder zijn er ook een aantal nieuwe gadgets zoals bijvoorbeeld de M Drift Analyser die cijferliefhebbers voedt met alle gegevens over hun “zijstappen”. Ja, je wordt zelf gequoteerd met sterren.
Via de rode startknop ontwaak ik de 3-liter zescilinder-in-lijn die 510 pk en 650 Nm stuurt naar de achterwielen. Deze nieuwe generatie doet het voortaan met het S58-blok dat debuteerde in de M-versies van de X3 en X4. Een sprintje van 0-100 km/u in deze Competition kost je amper 3,9 seconden. In 12,5 tellen knal je vanuit stilstand naar de 200 km/u. En de topsnelheid? 290 km/u! Deze M4 is écht een auto met veel gezichten. De eerste kilometers laveer ik dan ook ontspannen en rustig door het verkeer. De stuurrespons is direct en de zespitter voorin houdt er -zelf in tijden van partikelfilters en katalysators- nog een aangename klank op na.
Maar om de ware aard van de M4 te ontdekken moet je écht gaan experimenteren met die talrijke settings. Eens alles op punt merk je dat deze BMW niet te houden is. De acceleraties zijn fenomenaal, al verrast hij ook door zijn ongelooflijke soepelheid. De voortrein reageert zonder aarzelen op stuurcommando’s en zelf het blok aanvaardt met stuitend gemak hernemingen vanaf de allerlaagste toerentallen. Vergis je echter niet, het monsterkoppel op de achterbanden blijft steeds op de loer liggen. Zeker als het wegdek er wat vochtig bij ligt. Dan is een snelle hand nodig om de nukkige achteras in het gareel te houden. Ongeoefende bestuurders laten de tractiecontrole met tien standen dus best met rust of opteren beter voor een M4 met xDrive (vierwielaandrijving).
Op de achtergrond buldert de zescilinder er tevens lustig op los. Wel jammer dat de soundtrack binnenin kunstmatig versterkt is. Maar goed, van buitenaf klinkt hij blijkbaar nog steeds naar behoren als ik lukrake passanten mag geloven. Gelukkig is er ook die head-up display om de snelheid toch ietwat in het oog te houden. Loopt de snelheid toch te snel op dan zijn er nog carbon-keramische remmen die krachtig en goed doseerbaar zijn. BMW voorziet bovendien grote lepels achter het stuur die vasthangen aan het wiel -en dus niet de kolom- waardoor je te allen tijde op- of af kan schakelen. Maar eerlijk is eerlijk, de schakelovergangen voelen ietwat flauw aan. Zeker als we het vergelijken met de Alfa Romeo Giulia QV.
Nee, dit model is geen 4 Reeks die “juist wat sneller is”… Deze Beier is écht een stuk veelzijdiger. Voor een basisversie van de M4 betaal je 86.300 euro. Wil je de Competition, dan stijgt die prijs naar 93.500 euro. Maar zoals steeds loopt het prijskaartje snel op als je door de optielijst gaat. Of je voor die Competition moet gaan hangt af van je intenties. Ga je af en toe het circuit op? Dan is het een te overwegen keuze. Wil je hem gebruiken als dagelijks vervoermiddel met sporadisch eens een vrije baan? Dan put je zeker al genoegen uit de “gewone” M4.