Rijtest: Volkswagen Golf 8 R (2021)
De Volkswagen Golf 8 R is hoogstwaarschijnlijk de laatste R met enkel een verbrandingsmotor onder de kap. Maar door het vermogen van 320 pk is dit ook meteen de krachtigste Golf ooit.
Ja, binnen nu en 10 jaar zullen die snelle hatchbacks met benzinemotoren en knallende uitlaten verdwenen zijn van de prijslijsten. Jammer, want voor menig onder ons is het zoveel meer dan alleen vervoer van A naar B. Neem nu bijvoorbeeld de Volkswagen Golf R32. Dit model werd in 2002 voorgesteld en kreeg een 241 pk sterke 3.2-zescilinder die sprintjes van 0-100 km/u mogelijk maakte in amper 6,6 seconden. Later, in 2005, maakte de tweede generatie van de R32 zijn debuut. Opnieuw krachtiger en soevereiner dan voorheen.
Pas in 2009 kwam de grote ommekeer. Volkswagen stapte af van de V6-motor. R32 werd R en het hoofdblok was nu een 21 procent zuinigere drukgevoede 2.0-viercilinder. Het vermogen van de derde generatie steeg wel tot 270 pk. In 2013 volgde uiteindelijk de vierde Golf R-generatie op basis van de Golf 7. Dit model brak de grens van de magische 300 pk. Ik mag vandaag de vijfde generatie van dit legendarische model aan de tand voelen.
Bij het ophalen springt de typische R-kleur, Lapiz Blue Metallic, meteen in het oog. Het matcht goed met de koetswerkonderdelen die afgewerkt zijn in Gloss Black. Te allen tijde blijft de R wel de balans behouden tussen sportiviteit en beschaafdheid. De uitrusting omvat de nieuwe R-design ontworpen voorbumper met splitter in autosportstijl, zijdelingse wings als grote stroomlijnelementen en R-specifieke ventilatieroosters. Mooi detail, in het bovenste radiatorrooster van de Golf is een blauwe dwarslat geïntegreerd, die – zodra de auto wordt gestart – voor het eerst verlicht is en zijdelings als dagrijlicht tot in de voorvleugels reikt. Aan de zijkant wordt het R-model gekenmerkt door de lichtmetalen 19-duimsvelgen van het type ‘Estoril’ en buitenspiegelkappen in mat chroom.
Kleine extraatjes zijn onder meer het R Performance-pack met een specifieke spoiler bovenop de achterklep en een optioneel Akrapovič-uitlaatsysteem van titanium met vier dikke einddempers. Waar Volkswagen minder gul op is? De remmen! Ze hebben een diameter van 357 mm, maar kregen slechts klauwen met twee zuigers. De concurrentie biedt soms het drievoudige aan. Al is de constructeur zelfverzekerd en geeft aan dat dit meer dan voldoende is voor de nodige remcapaciteiten.
Door het debuut van de achtste generatie van de Golf heeft Volkswagen de instrumenten en bedieningselementen van zijn wereldwijd bestverkopende modelreeks uitgebreid gedigitaliseerd. Daar profiteert ook de R van! Kijk maar naar het standaard infotainmentsysteem Discover Media (o.a. met 10-duimsscherm, navigatie en spraakbesturing) en de eveneens zonder meerprijs verkrijgbare Digital Cockpit Pro (volledig digitale instrumenten). Schakelen? Dat gaat volgens het shift-by-wire-principe. De DSG is dus niet meer mechanisch verbonden met de keuzehendel, waardoor die een pak kleiner uitvalt.
Verder is de interieuruitrusting van de R volledig geïndividualiseerd en uitgebreid. Vooraan neem je plaats op de topsportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Op de middenstroken van de rugleuningen prijkt een R-logo. Ook het multifunctionele lederen sportstuur werd speciaal ontworpen en heeft ergonomisch gevormde DSG-schakelpeddels die groter zijn dan in de rest van het gamma. Minpuntje? Hier en daar zondigt de R door het gebruik van harde en goedkope plastics onderaan de deuren. Verder is de koffer met 374 liter (7 liter minder dan een standaard Golf door de vierwielaandrijving) ruim genoeg voor een gezin.
Tijd om te gaan rijden! Volkswagen behoudt de 2.0 viercilinder met turbo van de vorige generatie, maar doet er nog een schepje bovenop. Deze motor ontwikkelt nu 320 pk en dat is exact 20 pk meer dan zijn voorganger. Het maximumkoppel steeg van 400 naar 420 Nm. Een cavalerie die overgebracht wordt op de weg via de traditionele vierwielaandrijving, door middel van de 7-traps-robotbak. Een sprintje van 0-100 km/u neemt slechts 4,7 seconden in beslag. De topsnelheid? 270 km/u… onder voorwaarden. Want de R kan pas het beste van zichzelf leveren als je het R Performance-vakje hebt aangevinkt.
Ja, een bekend geheel, maar eentje dat met de jaren dus beter wordt. Volkswagen heeft hem namelijk een 4Motion-vierwielaandrijving gegeven met torque vectoring. Kortom 100% van het koppel kan naar de achtertrein of naar één enkel wiel gestuurd worden om de auto te helpen draaien en zelfs te driften. Samen met het XDS-sperdifferentieel op de voortrein en de DCC-gestuurde dempers zorgt dit voor ongekend rijplezier.
Tijdens het drukke verkeer merk ik op dat er een bedwingbare maniak schuilt in deze Golf R. Hij kan zich prima schikken naar de omstandigheden en de volledige dag voortpruttelen, maar je voelt dat je slechts één voetbeweging verwijderd bent van onmiddellijke rauwe snelheid. Tijdens het oprijden van de snelweg schakel ik de Race-modus in. De besturing wordt serieus zwaar en bij de minste beweging op het gaspedaal reageert de motor bijzonder fel. Vastgegrepen door de stoelen armworstel ik de R over de weg. Na de bocht verschijnt er een recht stuk en pas dan voel je z’n turbokracht verder aanzwellen. Heerlijk! Bij het loslaten van het gas volgt een fijne soundtrack. Maar door de verplichte extra filters klinkt hij wel een stuk minder spannend dan zijn voorganger.
En het verbruik? Dat bleek iets minder efficiënt. 8l/100km bij rustig rijgedrag tot 13 liter in “attack”-modus. Maar als troost krijg je er wel bakken plezier voor in ruil. En wie een minder enthousiaste rechtervoet heeft als ik kan daar ongetwijfeld wel een liter of twee van afknijpen.
Ook deze nieuwe Golf 8 R is weer een auto die alles kan. Enerzijds een handige C-segmenter die je bijstaat tijdens je dagdagelijkse noden. Anderzijds je snelle vriend die blijft imponeren wat je ‘m ook vraagt. Maar om het beste naar boven te halen moet je verplicht een omweggetje maken langs de optielijst. De basisprijs van de Golf 8 R? 52.215 euro, slik.