Audi Q4 e-tron (2021)

Audi Q4 e-tron (2021)

De Audi Q4 e-tron (2021) en de Audi Q4 Sportback e-tron (2021) zijn de eerste compacte elektrische SUV’s van het merk met de vier ringen. Deze veelzijdige allrounders introduceren voor het eerst het progressieve design van de concept cars in de serieproductie.


Met de Q4 e-tron en de Q4 Sportback e-tron zet Audi de volgende stap in de designtaal van zijn elektrische modellen. De twee compacte SUV’s brengen de koetswerklijn in productie van de Q4 Concept die in 2019 werd voorgesteld. Deze koetswerklijn viel op door zijn opvallend gespierde proporties. Kijken we naar de Sportback e-tron dan zien we dat de bijzonder lage coupéachtige daklijn eindigt in een expressief ontworpen achterkant waar de spoiler diep over het tweedelige raam komt. Voor de lak is er keuze uit acht kleuren, waaronder de nieuwe metaalkleur Aurora Violet. Naast de basisversie zijn er nog twee exterieurlijnen; de Advanced en S line.

Binnenin valt op dat het instrumentenpaneel extra naar de bestuurder is gericht. Deze is opgedeeld en omvat twee schermen die tegelijk als designelementen werken. Een apart horizontaal bedieningspaneel huisvest de schakelaar om de versnellingen te selecteren. Voor het sportieve S line-interieur is een zetelbekleding verkrijgbaar dat een grote hoeveelheid gerecycleerd polyester bevat. Ook nieuw is het is het stuurwiel met naadloze aanraakoppervlakken die de bestuurder gebruikt om het digitale instrumentenbord te bedienen.

Het infotainment en de navigatie worden hoofdzakelijk bediend via het centrale MMI-aanraakscherm, dat tegen het eind van het jaar ook verkrijgbaar zal zijn in het grootste configuratieniveau van 11,6 inch. De bagageruimte staat op het niveau van het middelgrote segment en is in de Q4 e-tron 520 tot 1490 liter groot en 535 tot 1460 liter in de Sportback. Leuk detail, beide modellen kunnen aanhangwagens tot 1000 kg slepen; de quattro-versies mogen zelfs tot 1200 kg slepen.

Het gamma omvat twee batterijvarianten en drie aandrijflijnen. De 35 e-tron levert 170 pk aan de achterwielen en is ook de enige met het kleinere accupakket van 52 kWh. Zijn WLTP-rijbereik ligt op 341 km. De 40 e-tron heeft een elektromotor van 204 pk opnieuw voor de achteras en krijgt de batterij van 77 kWh waarmee het direct de versie is met de grootste range van 520 km. De 50 e-tron heeft dezelfde accu en achtermotor, maar voegt daar nog een extra elektromotor aan toe op de vooras voor een totaal van 299 pk. Door het hogere gewicht en de extra wrijving gaat er wel range verloren. Zijn rijbereik? 488 km. Hij sprint wel van 0-100 km/u in 6,2 seconden en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u.

Audi’s twee nieuwe elektrische SUV’s kunnen afhankelijk van de batterij worden opgeladen aan verschillende bronnen met behulp van wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC). De compacte batterij kan tot 7,4 kW laden aan wisselstroom en tot 100 kW aan een HPC-oplaadpunt (hoogspanningsladen) met gelijkstroom. Standaard kan de grotere batterij tot 11 kW aan met AC en tot 125 kW met een HPC.

De eerste Audi Q4 e-tron verschijnt in juni op de markt en de Sportback e-tron volgt tegen het einde van deze zomer. De prijzen beginnen bij 41.990 euro voor de Q4 35 e-tron. De Q4 40 e-tron begint bij 48.500 euro en de Q4 50 e-tron quattro – inclusief S line – bij 56.350 euro. De Sportback wordt zo’n 2000 euro duurder.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE