Audi SQ7 TDI met 900 nm

Audi SQ7 TDI met 900 nm

Audi heeft zojuist de eerste S-versie van zijn Q7 gepresenteerd. Het wordt naar voren gebracht als de krachtigste diesel SUV op de markt.


Met een vermogen van 320 kW (435 pk) en 900 Nm koppel is de nieuwe Audi SQ7 TDIOok op vele andere technische vlakken neemt hij de koppositie tegenover zijn concurrenten. Zijn nieuw ontwikkelde 4.0 TDI-motor maakt gebruik van een wereldwijde nieuwigheid: Een elektrisch aangedreven compressor bezorgt de SQ7 TDI een uitzonderlijk prestatiepotentieel bij het accelereren vanuit stilstand. Ondanks zijn straffe prestaties verbruikt hij gemiddeld 7,2 l/100 km.

De elektrisch aangedreven compressor maakt wereldwijd voor het eerst zijn opwachting in een in serie gebouwde auto. De EAC ondersteunt de 4.0 TDI-motor aanzienlijk bij het vertrekken en bij acceleraties vanuit geringe deellast – dat garandeert pure dynamiek zonder zogenaamd ‘turbogat’. Hij bevindt zich dicht bij de motor in de luchtleiding na de laadluchtkoeler. Doordat de elektrisch aangedreven compressor voor de drukopbouw geen uitlaatgassen nodig heeft, kan hij op elk moment worden ingeschakeld en biedt hij een oplossing voor de traditionele zwaktes van een klassieke uitlaatgasturbo. Dankzij deze techniek behoort het turbogat definitief tot het verleden. De EAC levert in minder dan 250 milliseconden de nodige laaddrukenergie voor een dynamische krachtontplooiing. Het compressorwiel wordt door een compacte elektromotor aangedreven tot 70.000 t/min. Zo bouwt de 4.0 TDI zijn immense kracht zonder waarneembare vertraging op, ze staat immers meteen ter beschikking zodra het gaspedaal wordt ingetrapt. Dat levert een duidelijk voordeel op, zeker ook bij het vertrekken.

De 4.0 TDI in de Audi SQ7 TDI kan rekenen op een sterke partner. Dat blijkt uit het rijgedrag: van uiterst comfortabel cruisen op de snelweg tot een extreem dynamische handling op kronkelbaantjes. De nieuw ontwikkelde achttraps tiptronic blinkt uit door zijn hoge rendement. Hij wisselt extreem snel en precies van versnelling en beschikt over een vrijloopfunctie bij hogere snelheden. Een zelfsperrend middendifferentieel vormt de kern van de permanente vierwielaandrijving quattro. Het is compact en licht en werkt uiterst precies met de onderstelregelsystemen samen.

Naar wens rust Audi de SQ7 TDI uit met een rijdynamiekpack, dat drie technische componenten omvat: een sportdifferentieel, de elektromechanische actieve rolstabilisatie en vierwielsturing. De SQ7 TDI maakt gebruik van een verregaand geïntegreerd onderstelregelapparaat (EFP). Dat neemt de centrale sturing van de geregelde schokdempers, de luchtveren, het sportdifferentieel en de koppelverdeling van de rolstabilisatie voor zijn rekening. Door de groepering van alle relevante onderstelfuncties in een centraal regelapparaat slaagden de ontwikkelaars erin de functies optimaal met elkaar te connecteren en op elkaar af te stemmen. Zo beleeft de klant in alle omstandigheden de best mogelijke rijervaring.

De SQ7 TDI is dit voorjaar te krijgen. De Duitse prijzen beginnen bij €89 900 – ga voor België dus maar uit van anderhalf keer zo veel.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE