F1 verplicht Halo-hoofdbescherming

F1 verplicht Halo-hoofdbescherming

De automobielfederatie heeft beslist dat de Halo-hoofdbescherming verplicht wordt vanaf 2018. De F1 wagens zullen er volgend jaar dus wat anders uitzien. 


In navolging van een unanieme beslissing van de Strategie Groep om extra frontale beveiliging voor coureurs te creëren, heeft de FIA besloten de zogezegde Halo-hoofdbescherming in 2018 in te voeren. Reden hiervoor was het aantal ongevallen in andere autosportklassen. De Halo-cockpit moet de coureurs beschermen tegen rondvliegende brokstukken van een crash. Het veiligheidsmechanisme bestaat uit een ringvormige beugel die met een centrale steun over de helm van de piloot geplaatst wordt. Felipe Massa, die in 2009 een zwaar hoofdletsel opliep toen een veer van een andere auto zijn helm raakte, vertrouwt erop dat de FIA een correcte beslissing heeft genomen.

Voor het eerst waren alle teams aanwezig op de F1-strategiegroep. Renault, Scuderia Toro Rosso, Sauber en Haas namen als waarnemers deel aan de debatten. Behalve over de veiligheid van de piloten werd er ook gediscussieerd over maatregelen om het F1-kijkstuk aantrekkelijker te maken. “Van alle systemen die we de afgelopen vijf jaar ontwikkeld en getest is de Halo-hoofdbescherming een van de betere oplossingen om de veiligheid van de piloten te optimaliseren. Met behulp van de teams zullen bepaalde elementen van de Halo in de toekomst nog verbeterd worden”, aldus de FIA.

Voor de F1-teams was het cruciaal dat er nu reeds duidelijkheid werd geschept over het systeem die volgend seizoen zal gebruikt worden. Ze zijn namelijk volop bezig met de ontwikkeling van hun F1-bolides voor 2018.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE