Nieuwe BMW M3 en M4 (2020)

Nieuwe BMW M3 en M4 (2020)

De nieuwe BMW M3 (2020) en BMW M4 (2020) bieden een hoger niveau van circuitwaardige prestaties. Van beide modellen is er ook nog een krachtigere Competition uitvoering beschikbaar. Keuzestress verzekerd!


Wil je een M3? Dan zal je moeten kiezen tussen de Berline en de aankomende Touring. Ga je voor de M4, dan wordt het ofwel de Coupé of Cabriolet. Maar alle modellen zal je wel per direct herkennen in je binnenspiegel. De gigantische grille blijft dan ook nog steeds wennen. Maar eerlijk, het geheel vloekt een pak minder met de aerodynamisch verantwoorde koetswerkaanpassingen.

Beide modellen zijn dan ook naar de sportschool geweest. Kijk maar naar de krachtig gevormde wielkuipen of de prominent verbrede dorpels. Achteraan valt de diffuser op met de vier enorme uitlaatpijpen (diameter 10 cm). De bescheiden spoiler is op de ‘reguliere’ versies uitgevoerd in de koetswerkkleur. Drie nieuwe kleuren werden overigens toegevoegd. Gaande van Isle of Man Green Metallic tot Sao Paulo Yellow en Toronto Red Metallic.

Voor het eerst kun je ook een M Race Track Pack bestellen. Daarbij worden de panelen in het interieur vervaardigd uit Carbon Fibre, zijn er lichtere lichtmetalen wielen, Carbon keramische remmen en Carbon racekuipen. Dat alles levert een gewichtsbesparing op van 25 kilogram.

Het interieur kenmerkt nieuw ontwikkelde M sportstoelen met een verfijnde Merino lederen bekleding. De nieuwe M Carbon kuipstoelen zijn optioneel verkrijgbaar en wegen 9,5 kilogram minder. Het volledig digitaal instrumentenpaneel en het navigatiesysteem BMW Maps zijn standaard aanwezig. Het infotainmentsysteem bevat overigens allerlei slimme rijhulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld een circuit- en driftassistent die je gedrag monitort en waar mogelijk probeert te verbeteren.

De M3 en M4 vertrouwen nog steeds op de zes-cilinder-in-lijn motor met TwinPower Turbo techniek. De krachtbron ontwikkelt een piekvermogen van 480 pk en een maximumkoppel van 550 Nm. Een sprint van 0-100 km/u neemt slechts 4,2 seconden in beslag. En jawel, het geheel wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die al het vermogen naar de achterwielen stuurt.

De Competition-broers leveren 510 pk en 650 Nm. Daar duurt een sprint van 0-100 km/u slechts 3,9 seconden. In 12,5 seconden knallen ze richting de 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Vink je het optionele M Driver’s Package aan, dan stoppen ze pas bij 290 km/u. Die versies komen alleen met een achttraps automaat en vierwielaandrijving.

Ook de Adaptive M Suspension met variabele demping komt standaard op je M. De DSC is daarbij in zowat tien instellingen te configureren, waarbij je het ingrijpen van de besturing, de remmen en motorreacties kan aanpassen. De nieuwe BMW M3 (2020) en BMW M4 (2020) worden in maart 2021 in de showrooms verwacht. In de zomer volgt dan de xDrive-versie. De BMW M3 Touring (2021) wordt waarschijnlijk in 2022 voorgesteld.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE