Nieuwe Porsche 911 (992)
Sneller, efficiënter en emotioneler dan zijn voorgangers. Dat is waar de achtste generatie van de Porsche 911 voor staat. Het model viert zijn wereldpremière aan de vooravond van het autosalon van Los Angeles.
Eindelijk is het zover. Er is een nieuwe Porsche 911. Het model krijgt intern de naam 992 mee. Het koetswerkdesign is volledig nieuw en beklemtoont de stap vooruit die de 911 type 992 zet op het vlak van prestaties. Aanzienlijk bredere wielkasten herbergen 20-duimswielen vooraan en 21-duimswielen achteraan. De achterpartij is voortaan ook even breed voor alle modellen in het gamma en zet het ranke middelste deel van de auto in de verf. Vooraan nam de koetswerkbreedte toe met 45 mm. De gestroomlijnd weggewerkte elektrisch uitklappende deurgrepen benadrukken het taps toelopende en naadloze profiel. Tussen de nieuwe ledkoplampen ligt een motorkap met een uitgesproken koetswerkplooi die verwijst naar het design van de eerste generaties 911. Op alle modellen wordt de achterzijde gedomineerd door de aanzienlijk bredere achterspoiler met variabele positiemogelijkheden en door de naadloos ingewerkte, elegante lichtstrip. Op het voorste en achterste gedeelte na is het koetswerk voortaan volledig opgetrokken uit aluminium.
Het compleet nieuwe interieur wordt gekenmerkt door het heldere en strakke lijnenspel van het dashboard met verzonken instrumenten. Hiervoor deed men inspiratie op bij de 911-modellen uit de jaren 70. Naast de centrale toerenteller kan de bestuurder informatie aflezen van twee smalle, frameloze en configuratievrije displays. Het centrale scherm van het PCM meet voortaan 10,9 duim en kan dankzij een nieuwe lay-out snel worden bediend zonder van het verkeer te worden afgeleid. Onder dit display zit een compacte module met vijf bedieningstoetsen waarmee de belangrijkste voertuigfuncties meteen kunnen worden opgeroepen. Inzake digitalisatie zet de 911 de volgende toekomstgerichte stap met permanente connectiviteit maar ook met nieuwe functies en diensten. Het standaard-PCM omvat online navigatie gebaseerd op zwermdata en Porsche Connect Plus.
Als eerste ter wereld ontwikkelde Porsche een Wet-modus die standaard is voorzien. Deze functie detecteert een nat wegdek, stelt de controlesystemen daarop af en waarschuwt de bestuurder die vervolgens met één druk op de knop of door gebruik te maken van de schakelaar op het stuurwiel (Sport Chrono-pack) de auto kan afstellen met een nadrukkelijke focus op veiligheid. Het waarschuwings- en remhulpsysteem, eveneens standaard, detecteert het risico op aanrijding met bewegende voorwerpen en initieert zo nodig een noodstop. Night Vision Assist met warmtebeeldcamera voor het eerst optioneel beschikbaar op de 911. De optionele adaptieve snelheidsregelaar omvat automatische afstandscontrole, stop-en-go-functie, reversibele bescherming van de inzittenden en een innovatieve, autonome Emergency Assist-functie.
De nieuwste generatie van de zescilinder boxermotor met de innovatieve turbotechniek is verder ontwikkeld en is in de S-modellen krachtiger dan ooit. Naast de vervulling van de nieuwste emissienormen met partikelfilters, lag de focus van de ontwikkeling op de verdere toename van de prestaties. Nieuwe, grotere, symmetrisch ontworpen turbo’s met elektrisch geregelde wastegate kleppen, een volledig opnieuw ontworpen intercooler en nieuwe piëzo-injectoren leiden tot een betere respons, meer vermogen en meer koppel. De 6-cilinder turbomotoren van de 911 Carrera S en 911 Carrera 4S produceren nu 450 pk bij 6.500 tpm, wat een toename betekent van 30 pk in vergelijking met de vorige generatie. Daarnaast levert de 911 Carrera S-motor een koppel van 30 Nm meer – 530 Nm in totaal -, dat in een breed toerentalbereik van 2.300 tot 5.000 tpm vrij komt. Die kracht wordt op de wielen overgebracht via een volledig nieuw ontwikkelde 8-traps PDK transmissie met dubbele koppeling.
Beide nieuwe 911-versies blijven onder de viersecondengrens voor de sprint naar 100 km/u vanuit stilstand: de achterwielaangedreven Coupé heeft hiervoor 3,7 seconden nodig, de 911 Carrera 4S met vierwielaandrijving slechts 3,6 seconden. Daarmee zijn beide modellen 0,4 seconden sneller dan hun respectieve tegenhangers van een generatie eerder. Dit verschil kan nog eens met 0,2 seconden worden uitgediept dankzij het optionele Sport Chrono-pack. De prijs voor de nieuwe Porsche 911 Carrera S start vanaf € 123.395,80.