Nieuwe Tesla Model S en X (2021)

Nieuwe Tesla Model S en X (2021)

De vernieuwde Tesla Model S (2021) en de Tesla Model X (2021) zijn eindelijk onthuld. Al is het vooral het interieur dat flink onder handen is genomen, met onder andere een nieuw stuurwiel en aangepast infotainmentsysteem.


Volgend jaar viert de Model S zijn tiende verjaardag. En in plaats van de volledige auto te herzien, komt Tesla voor de tweede keer met een facelift op de proppen. Bij beide modellen zijn de uiterlijke wijzigingen beperkt gehouden. De voorbumper met grotere openingen en de herwerkte achterbumper vallen daarbij het meest op. Bij de vorige facelift verdween de smalle namaakgrille, maar die komt nu dus terug.

Maar het échte nieuws, dat speelt zich binnenin af. Daar treffen we een compleet nieuw dashboard aan, waarbij het verticaal georiënteerde 17-inch display is vervangen door een horizontaal geplaatst exemplaar. De resolutie van het scherm is vergroot en ook de reactiesnelheid is verbeterd. Achter het stuur vinden we wederom een 12,3-inch digitaal instrumentarium terug. En over dat stuur gesproken, die lijkt wel overgenomen uit de K.I.T.T. van Knight Rider. Opvallend, er zijn geen hendels te vinden om bijvoorbeeld de ruitenwissers of richtingaanwijzers te bedienen. Die functies zouden volgens Musk verwerkt zitten in het stuur zelf.

En er ontbreekt nog iets… In de nieuwe Tesla-modellen zien we nergens een versnellingspook. Er zou gebruik gemaakt worden van autopilot-sensoren en artificiële intelligentie om te bepalen welke rijmodus geactiveerd moet worden. In mensentaal, je auto zal zelf weten of je vooruit of achteruit wil rijden. Wil je toch handmatig keuzes maken? Dan kan je de rijstanden P, R, N en D bedienen via het grote scherm.

Verder is de zitrij achteraan aangepast waardoor er extra beenruimte en hoofdruimte ontstaat. Een armsteun met geïntegreerde opbergruimte kan je er ook terugvinden. En dankzij draadloze controllers kunnen passagiers games spelen op het 8-inch grote display, heerlijk!

In de Plaid-uitvoering wordt de Model S en X 1020 pk sterk, waardoor een acceleratie van 0-100 km/u slechts 2,1 seconden duurt. Topsnelheid 320 km/u! De actieradius ligt op 628 kilometer. Niet genoeg? Dan is er nog de Plaid+; die komt tot 840 kilometer ver en is 1100 pk sterk. Dit model sprint in minder dan 2,1 seconden van 0-100 km/u. De Plaid kost 119.990 euro en de Plaid+ 139.990 euro. Er is ook een ‘instapmodel’ en die kan je bemachtigen vanaf 89.990 euro. Deze Long Range variant komt 663 kilometer ver op een volle batterij, snelt in 3,2 seconden naar de 100 km/u en stopt met accelereren bij 250 km/u. Belangrijk, de geschatte actieradia zijn niet gebaseerd op de WLTP-norm.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE