Rijtest: Abarth 595 Competizione

Rijtest: Abarth 595 Competizione

180 pk pure adrenaline en dat alles gekoppeld aan een Record Monza-uitlaatsysteem met bypass-klep. Dat is waar de nieuwe Abarth 595 Competizione voor staat. 


Tijdens het autosalon van Turijn in 1963 was de voorstelling van de Abarth 595 wereldnieuws. De toen al bekende autocoureur Carlo Abarth bouwde de Fiat 500 volledig om naar een echte race variant. Die 595 was weliswaar geschikt voor de openbare weg, maar werd met extra aanpassingen ook ingezet om te strijden op verschillende circuits. Met succes zo blijkt, want Abarth won ruim 10.000 individuele races en verbrak tientallen wereldrecords.

In 2007 werd Abarth door Fiat terug heropgericht. Afgelopen zomer presenteerden ze zelfs de nieuwe 595 in drie uitvoeringen. Ik nam de proef op de som en ging op pad met de meest extreme uitvoering van de 595-serie, de Competizione.

De opvallende kleur springt onmiddellijk in het oog. Deze Giallo Modenta-tint komt rechtstreeks uit de catalogus van Ferrari en wordt gecombineerd met zwarte accenten. Verder vinden we een set 17-inch ‘EsseEsse’ sportvelgen terug met lage Pirelli Supersport 205/40’s. Daarachter zitten knalrode Brembo-remklauwen met geventileerde remschijven.
Binnenin vallen de twee geaccentueerde Sabelt sportstoelen meteen op. Verder geven de turbodrukmeter, sportpedalen en het racestuur al aan dat dit geen standaard 500 is. De digitale meterset is een erg leuke feature die overgenomen is van de vorige facelift. Het geïntegreerd multimediasysteem en het glazen dak zorgen dan weer voor extra luxe.

Wat mij direct opvalt is dat de stoelen vrij hoog geplaatst zijn. Je kan deze enkel aanpassen als je de deur terug open doet. De twee sportstoelen passen er namelijk net in waardoor er geen ruimte is aan de zijkanten. De achterbank is zoals bij iedere 500 niet de meest ruime plaats om te vertoeven.

Van zodra ik de motor start weergalmt er een donkere, grommende brul uit de Record Monza-uitlaat. Bij het vertrekken wordt die heerlijke soundtrack alleen maar luider en luider. Rustig laat ik de 595 Competizione op bedrijfstemperatuur komen. De sportzetels zorgen dat je goed op je plaats blijft zitten maar reken niet op extreem veel comfort. Deze Abarth heeft een erg harde vering en zeker op de Belgische wegen is dat niet altijd even ideaal. Al draagt dat natuurlijk wel bij aan het “Assetto Corse” gevoel.

Met een druk op de knop staat deze Abarth in de Sport-modus. De display verandert van ECO- naar G-Force-meter. Het gaspedaal wordt alerter en van het braaf stadsautootje is geen sprake meer. Ik duw het gaspedaal dieper in. De kleine motor brult en gromt het lustig uit. Je kunt met deze Abarth echt iedere bocht perfect inhoeken. De 595 Competizione is uitgerust met een 1.4-liter Turbojet die 180 pk en 250 Nm sterk is mede dankzij de Garrett turbocompressor. Met de manuele vijfbak sprint je van 0 naar 100 in 6,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 225 km/u. Al is dat relatief, want bij hogere snelheden krijg je wel wat last van rol- en windgeluiden.

Wat wel opvalt is dat deze Abarth 595 Competizione regelmatig zorgt voor blije gezichten, gevolgd door een duim omhoog. Ik ben er van overtuigd dat dit ook het geval zou zijn op het circuit. Mede dankzij het sperdifferentieel en de brede banden heeft deze 595 zoveel vertrouwen dat je al een stevig potje moet kunnen sturen om hem bij te houden.

Dat is eigenlijk het leuke aan deze Abarth. Je kan met deze relatief kleine wagen het leven zuur maken van de grotere auto’s. Niemand verwacht dat je in een oogwenk kan wegsprinten van hen. Natuurlijk zijn er auto’s die beter presteren maar die zijn zo comfortabel dat de rij-sensatie verloren gaat. Het gemiddeld verbruik van deze Abarth lag ongeveer op 7l/100 km wat eigenlijk reuze meevalt.

De 595 Competizione is het soort speelgoed die wij allemaal willen hebben. Met een prijs vanaf 24.790 euro is hij zeker niet de goedkoopst maar de rijsensatie die je terugkrijgt doet je dat al snel vergeten.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE