Rijtest: Jeep Compass (2020)
De Jeep Compass (2020) is een compacte en authentieke SUV die zich richt op het hele gezin. Het kenmerkende design wordt dan ook gekoppeld aan tal van hedendaagse uitrustingselementen.
Als je aan Jeep denkt, dan denk je aan robuste terreinwagens. Het oorspronkelijke model was dan ook gemaakt voor het Amerikaanse leger. Opvallend was die naar voren neerklapbare voorruit. In ’47 bracht Willys-Overland, het bedrijf dat het eerste model had ontwikkeld, een Jeep Jeepster op de markt. Toen al was duidelijk dat dit de vroege voorloper van de SUV ging worden. Tegenwoordig is Jeep een onderdeel geworden van Fiat.
Een stoere auto met ruimte voor het hele gezin. Dat is het recept die terug gebruikt werd bij de eerste generatie Compass uit 2007. Maar eerlijk, dit model was niet moeders mooiste. En ook zijn leverbare aandrijfcombinaties sloten niet aan bij de Europese wensen. In 2012 verdween hij even van het toneel, maar nu is hij terug. Dynamischer dan ooit tevoren. Tijd om dat te gaan testen!
Bij het ophalen maakt deze nieuwe Compass flink meer indruk. Je herkent hem direct als Jeep dankzij zijn zevenslots grille en trapeziumvormige wielkasten. Als lid van de grote FCA familie kon hij rekenen op getalenteerde designers die een knap resultaat wisten neer te zetten. De zacht aflopende lijn, de rondere vormen en de diverse chroom accenten zorgen ervoor dat het geheel er echt wel een pak rustiger gaat uitzien. De donkere koplampbehuizing voegt dan weer nog meer persoonlijkheid toe aan de voorzijde. Leuk detail, de portierruiten lijken optisch uit één stuk te bestaan. ‘Full Windows Surround’ heet dat in vaktermen. Aan de achterzijde zijn het de rechthoekig gevormde achterlichten die de aandacht trekken.
De Compass heeft een lengte van 4,40 meter en een wielbasis van 2,63 meter. In totaal staan vier afwerkingsniveaus op het programma: Sport, Longitude, Limited en als topversie de Trailhawk. Het model voor mij is uitgerust met de Limited uitrusting. Kenmerkend zijn de accenten in chroom, de getinte ruiten, de halogeenkoplampen met LED-dagrijlichten en de optionele 19″ velgen. De Compass oogt dus nog steeds als volwaardig avonturier, al dringt hij nu meer respect af in het straatbeeld.
Kijk ik verder naar het interieur, dan valt op dat het geheel niet anders is dan dat van de Renegade. Het middengedeelte van het dashboard is een karakteristiek Jeep-designelement dat gevuld is met een 8,4-inch Uconnect touchscreen. Dat systeem werkt overigens duidelijk en zit gewoon logisch in elkaar. Het instrumentencluster omvat een 7-inch TFT-kleurenscherm. Zaken die je allemaal standaard krijgt als je opteert voor de Limited uitvoering. De materiaalkeuze kon misschien iets beter, maar over het algemeen heb ik gewoon niet te klagen.
De Compass won overigens 8 centimeter wielbasis tegenover zijn kleine broer. Hij is dus perfect inzetbaar als familiewagen. De bagageruimte biedt met 458 liter voldoende ruimte en met de achterbank plat kan je dat zelfs uitbreiden tot 1270 liter. Zoals je van Jeep verwacht zitten de dikke zetels voortreffelijk. Lekker hoog en met meer dan voldoende steun. De combinatie met het panoramisch zonnedak versterkt het ruimtegevoel, zowel voor- als achteraan. En dan is er nog dat Beats-audiosysteem, die enorm goed kan klinken mits het aanpassen van de toonregeling.
Tijd om te gaan rijden. Deze Compass is uitgerust met een 2.0 MultiJet die 140 pk levert. Schakelen gebeurt via een negentrapsautomaat. Een sprintje van 0 naar 100 km/u duurt 10,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 196 km/u. Twee vooruitstrevende en intelligente 4×4-systemen zijn verantwoordelijk voor de beste offroad capaciteiten in zijn klasse. Zowel Jeep Active Drive als Active Drive Low 4×4 werkt met het Jeep Selec-Terrain systeem met vijf instelmodussen. Wat meteen opvalt na de eerste kilometers is dat het onderstel keurig in balans is.
De Compass is comfortabel maar enigszins ook wat afstandelijk. Zolang ik niet teveel aanspraak doe op het vermogen, blijft die dieselmotor stil genoeg. Bij het oprijden reageert hij vlot op het gas en levert in een groot toerenbereik een flink koppel. Waar Jeep’s vroeger voornamelijk op onverharde wegen hun beste beentje wisten voor te zetten weet deze nieuwe Compass eveneens te overtuigen op het asfalt. Ja, zelfs bij het insturen helt hij nauwelijks over en kun je lekker vlot door de bocht.
En met een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km heb je zeker niet te klagen. Jeep biedt deze Compass aan vanaf € 39.800. Een stevige prijs binnen dit segment, maar het vierwielsysteem is letterlijk bulletproof. Tegenover zijn voorganger maakt hij wereldsprongen. De hoge instap, de riante binnenruimte en zijn karaktervolle looks zijn genoeg om de meeste kopers te overtuigen. Hij is dan ook klaar om Jeep het gevraagde verkoopsucces te geven!