Rijtest: Mercedes GLC 250d
Compact en krachtig, zonder opdringerig over te komen. Dat is waar de nieuwe GLC van Mercedes-Benz voor staat. Dankzij zijn permanente vierwielaandrijving gaat hij geen terrein uit de weg.
In 2008 lanceerde Mercedes-Benz reeds een compacte SUV, de GLK genaamd. De meningen waren verdeeld door zijn hoekige vormen en uiteindelijk oogstte dit model nooit het gehoopte succes. Tegenvallende resultaten vormden het uitgangspunt voor een modelwissel. In 2015 bracht Mercedes-Benz de volledig anders ogende middelgrote SUV op de markt. De GLC gooide zowel het uiterlijk als de benadering van het concept over een andere boeg. Daar waar de GLK vooral een terrein-look had, ruilt de GLC deze stijl in voor een modernere look die veel meer aansluit bij zijn voornaamste concurrenten de Audi Q5 en BMW X3.
Tja, voor buitenstaanders was het helemaal niet simpel. Het assortiment werd enorm uitgebreid ‘in de breedte’. Vertrouwde benamingen werden overboord gegooid voor een beter en logischer systeem. Kortom, alle modellen met ‘GL’ in de naam zijn SUV’s. Alle letters die volgen verwijzen naar de Mercedes-Benz sedan-modellen. Inderdaad de GLC heeft weinig overeenkomsten met de C-klasse, maar we spreken hier vooral over het formaat. De GLE is bijvoorbeeld een slag groter. Net als een E-klasse tegenover de S-klasse. Maar impliceert die naamsverandering nu ook in een nieuwe aanpak? Dat test ik vandaag uit.
Stoer en toch compact. Dat is het eerste wat in mij opkomt bij het zien van de GLC. Het AMG Line-pakket versterkt dat gevoel. 20″ multi-spaaks velgen, sportieve bumpers, twee verchroomde uitlaten en het Night-pakket. Het geheel straalt duidelijk dynamiek uit op een elegante manier. De opvallende koplampen, als optie verkrijgbaar met ‘full led’-lichten, maken het plaatje compleet. Het is duidelijk dat de GLC een pak minder barok is dan zijn voorganger. De hoeken hebben met andere woorden plaats gemaakt voor ronde vormen, en dat heeft alleen maar een positieve invloed op de luchtweerstandscoëfficiënt. De volledig herwerkte koetswerkarchitectuur leverde een gewichtsverlies op van 80 kilogram. Al is hij in omvang wel wat toegenomen.
De verhoogde instap is altijd even wennen. Eenmaal plaatsgenomen bemerk ik de gedetailleerde en verzorgde afwerking. Het zit ‘m in de details. Denk maar aan het sierelement in essenhout of de fraaie sfeerverlichting. Het interieur is opgebouwd rond de vloeiende lijnen van het dashboard en de middenconsole. Het multimediascherm laat zich bedienen door een draaiknop. Het panoramadak zorgt dan weer voor een lichte sfeer aan boord. Deze bestaat uit twee delen. Enerzijds een vast glazen dak aan de achterzijde en een elektrisch bediend schuifdak aan de voorzijde. Twee elektrisch bediende zonweringen zorgen voor schaduw op zonnige dagen. De stoelen zitten overigens uitstekend, dankzij de verlenging van de zitting.
Zowel voorin als achterin geniet iedereen van royale beenruimte. Het langere koetswerk vertaalt in reële plaatswinst in het interieur. 57 millimeter om precies te zijn, terwijl de wagen slechts 50 millimeter breder werd. De ingenieurs zijn er verder ook in geslaagd om een perfect vlakke koffervloer te voorzien. De achterbank neerklappen kan in drie delen. Bovendien kan de rugleuning in een rechte stand worden vastgezet. Daarmee stijgt de beschikbare ruimte achter de achterbank tot 110 liter. De GLC kan maximaal 1.600 liter bagage vervoeren, dat is 50 liter meer dan de GLK. Of je nu met het gezin op vakantie gaat of met vriend eropuit trekt, met de GLC heb je onbeperkte mogelijkheden.
Tijd om te gaan rijden. Voor niet-Mercedesrijders is het vertrekken even wennen. Links aan het stuur zit de bediening voor de ruitenwissers en rechts zit de zogezegde keuzehendel voor de standen. Na de eerste meters wordt me al snel duidelijk dat de hogere zitpositie zorgt voor een onovertroffen rijgevoel. Dankzij zijn nieuw ontwikkelde wieltreinen kan hij een veel groter prestatiepotentieel voorleggen dan zijn voorganger. De 250d is voorzien van de krachtigste uitvoering van de 2.0-liter viercilinder turbodiesel. Deze levert een vermogen van 204 pk en 500 Nm. De compacte Duitser sprint hiermee in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u. In het interieur wordt hij zo goed mogelijk gedempt. Ondanks zijn gewicht heeft de viercilinder er weinig moeite mee. Elke GLC is standaard voorzien van de negentraps automaat.
Alle rijprogramma’s van het ‘Dynamic Select’-systeem worden weergegeven op het centrale multimediascherm. Vooral de animaties bij de terreinprogramma’s zijn een leuke meerwaarde. Realtime parameters worden weergegeven zoals bijvoorbeeld de stuurhoek, de rijrichting van de wagen en de hellingshoek. De permanente 4Matic-vierwielaandrijving stuurt 45 procent van het koppel naar de vooras en 55 procent naar de achteras. Wanneer er weinig grip is staat de tussenbrugdifferentieel geïntegreerde koppeling de bestuurder bij. En stel nu dat je nooit op off-road terrein komt? Dan kan de 4Matic nog steeds zijn diensten bewijzen tijdens hevige stortregens of tijdens het trekken van een aanhanger.
Ik drijf de snelheid wat op. Het is goed om weten dat deze GLC standaard wordt uitgerust met zijwindassistent. Onverwachte windstoten kunnen dergelijke wagens snel uit hun koers brengen. Bij het inschakelen van ‘Sport +’ zijn het schakelen en de demping sportief afgesteld. De GLC voelt op geen enkel moment echt log aan. De pneumatische ophanging voegt daar een geslaagde compromis van comfort en sportiviteit aan toe. Tja, je krijgt het gevoel dat je niets meer kan overkomen. Daardoor ga je ook relaxter rijden en kan je meer genieten van de auto. Zijn er dan helemaal geen minpuntjes? Wel, de gasrespons in Comfort modus kwam iets later wat resulteerde in een klein schokje. In een andere modus was dit knikje echter niet voelbaar. Maar goed, dat is als ik echt moet gaan zoeken. De GLC blijft uitblinken met zijn soepele rijstijl.
En ook aan de pomp alleen maar blije gezichten. In theorie volstaat 5 liter diesel om 100 kilometer af te leggen. In de praktijk komt dit eerder uit op zo’n 6,5 liter. Een mooi resultaat! Komt daar nog de grote brandstoftank van 66 liter bij en je bent klaar om zo’n 850 kilometer te rijden.
En het minder leuke nieuws? Dat is duidelijk de prijs. De GLC 250d door mij getest kwam uit op zo’n €62.835,30. Dat komt -inderdaad- door de stevige prijzen van de optielijst. Je krijgt dit mooie en elegante speeltje vanzelfsprekend niet zomaar cadeau. Met dit veelzijdig model vergeet ik nagenoeg onmiddellijk de hoekige GLK. En ook de motorisatie leunt perfect aan voor het dagdagelijks gebruik. Het is duidelijk, de tweede keer was de goede keer voor Merecedes!
Wij hebben deze foto’s gebruikt om onze GLC samen te stellen, bedankt!