Rijtest: MINI Clubman Cooper S (2020)
De nieuwe MINI Clubman (2020) blinkt uit door zijn vernieuwde design, innovatieve uitrustingsfeatures en hedendaagse technologie op gebied van bediening en connectiviteit.
De MINI Clubman kennen we ondertussen al sinds 2007. Je weet wel, dat model met die opmerkelijke zijdeur aan de passagierskant. Maar ook het deurconcept aan de achterzijde sprong toen in het oog. 3 jaar later werd een facelift doorgevoerd, waarbij de motoren een update kregen. Pas in 2015 kwam er een opvolger op de markt die de zijdeuren inruilde voor twee normale achterportieren. De opmerkelijke “splitsdoors” achteraan bleven wel behouden.
Weg asymmetrisch koetswerk, weg compacte afmetingen. De Mini Clubman is veel meer geworden dan alleen een statement. Je moet hem écht kunnen gebruiken. En dat kan in combinatie met één van de drie benzine- en evenveel dieselmotoren. Hij produceert minstens 102 pk en maximaal 192 pk. Niks nieuws onder de zon in het motorenpalet dus. Recent stelde MINI de facelift voor van de 3-deurs, 5-deurs en dakloze Cabrio en nu werd dus ook de Clubman opgefrist. Hoog tijd om de Cooper S variant aan de tand te voelen.
Bij het ophalen van de wagen springen de grotere proporties meteen in het oog. Vergeleken met de klassieke 5-deursversie is hij 29 centimeter langer. 10 centimeter zit tussen de assen en komt de beenruimte achterin ten goede. Er is dus weinig MINI meer aan! Al is hij wel gestroomlijnder dan ooit. Aan de voorzijde valt de vernieuwde grille meteen op. Die strekt zich nu over de volle breedte van het front uit. Ook de optionele LED-koplampen hebben een nieuw design. Er is keuze uit drie nieuwe kleuren voor de carrosserie waaronder dit Indian Summer Red metallic.
Het sportieve karakter van de Clubman wordt extra in de verf gezet door de striping op de motorkap en de optionele 19 inch lichtmetalen wielen. Daarnaast biedt de optielijst tal van andere mogelijkheden om het uiterlijk een persoonlijke touch te geven. Zoals bijvoorbeeld deze Piano Black Exterior optie die er enkel is voor de Cooper S en Cooper SD. Daarbij zijn de omlijstingen van de koplampen, de achterlichten en de grille afgewerkt in hoogglans zwart in plaats van chroom.
De golvende schouderlijnen trekken op hun beurt de aandacht naar de achterzijde. Ook daar zijn de lichten voorzien van een nieuw design dat verwijst naar de Britse afkomst. Union Jack! Het vlagmotief zorgt voor een onmiddellijke herkenbaarheid, zowel overdag als in het donker. En dan nog even naar die karakteristieke dubbele achterdeuren. Heel gaaf, maar absoluut niet praktisch. De bagageruimte kan wel worden vergroot van 360 liter tot maar liefst 1.250 liter als dit nodig is.
Ook de afwerking binnenin is van een hoog niveau. Het blijft steeds een geslaagde mix van moderne techniek met hints naar de originele MINI uit de jaren ’60. De kenmerkende tuimelschakelaars en de grote ronde klok zijn dus opnieuw aanwezig. Het standaard bedieningssysteem omvat een 6,5 inch kleurendisplay in het centrale instrumentarium en de MINI Controller op de middenconsole. Een intuïtieve bedieningscentrum zo blijkt, dankzij MINI Connected. Verder vinden we opnieuw de typische centrale knop terug die we reeds kennen uit andere modellen van het Duitse concern.
Met de opties van het MINI Yours programma is de Clubman op bijzondere wijze te individualiseren. Tot het aanbod behoren onder andere een sportstuurwiel en de stoelbekleding Yours Leather Lounge Carbon Black. De stoelen krijgen hierbij een extravagante touch dankzij het Union Jack motief in de hoofdsteunen, dat is gecreëerd met nauwkeurig gepositioneerde perforaties. Ook de ronde omlijsting en sierdelen, die zijn afgewerkt in bijpassende kleuren, maken deel uit van dit pakket.
Boven de grote schakelpook zit opnieuw de rode schakelaar (start/stop). Tijd dus om de Clubman in beweging te brengen. Bij het achteruitrijden valt meteen op dat de randen van de achterdeuren het zicht in de binnenspiegel belemmeren. Parkeerhulp is hier je vriend. De Cooper S variant waarmee ik rij is voorzien van een 2.0-liter TwinPower Turbo viercilinder van 192 pk en 300 Nm. Dit voorwielaangedreven model met reguliere automaat sprint van 0-100 in 7,2 seconden en heeft een topsnelheid van 228 km/u.
In de “Green” modus laat ik alles rustig op temperatuur komen. Het “go kart” gevoel komt pas echt tot leven als ik de “Sport” modus aanspreek. Daarin reageert de Clubman een stuk agressiever. Bij vol gas is het vermogen zelfs te groot voor de voorwielen. Het stuur met beide handen vasthouden is daar aangewezen, anders kiest de auto zelf een richting. Pas wanneer ik op het scherpst van de snede rij, kan ik de versnellingsbak betrappen op een misstapje. Maar los daarvan reageert hij nagenoeg in iedere situatie perfect. En ook bij het hevigere bochtenwerk zijn de remmen tevens erg goed doseerbaar.
De Clubman is niet alleen vlot, hij geeft ook een groot gevoel van snelheid. De lage zitpositie en directe stuurcommando’s dragen bij aan het rijplezier. En dan is er nog het optionele adaptieve onderstel. Afhankelijk van de MINI Driving Mode kan je twee instellingen kiezen. Eén die gericht is op comfort of één die gericht is op directheid en sportiviteit. De Clubman heeft in theorie 6,7 liter per 100 km nodig. Maar met een vlotte rijstijl gaat dat toch eerder richting de 8 liter.
Tegenover een vernieuwend design en aardig wat praktische functionaliteiten staat een stevig prijskaartje. De One (€24.300) en One D (€26.200) zijn de meest toegankelijke Clubman uitvoeringen. De Cooper S in dergelijke specificatie kost je 44.620 euro. Binnen het C-segment neemt hij het dan ook op tegen de Mercedes A-Klasse, Audi A3 Sportback en BMW 1-Reeks. Wil je het wat extremer? Dan is er nog de 306 pk sterke Clubman JCW.