Rijtest: MINI Countryman Cooper SD
Robuust aan de buitenkant, comfortabel en ruim aan de binnenkant. De MINI Countryman Cooper SD maakt de avonturier in je los. Dankzij de ALL4-vierwielaandrijving gaat hij geen enkele uitdaging uit de weg.
De Countryman was bij zijn lancering in 2010 de eerste Mini met vijf deuren. In 2014 werd de compacte SUV voorzien van een kleine facelift. Met meer dan een half miljoen verkochte exemplaren is er sinds het begin van 2017 een tweede generatie op de markt. Die is in verhouding tot zijn voorganger aanzienlijk gegroeid. Twintig centimeter langer, drie centimeter breder en 450 liter aan bagageruimte. Het zijn cijfers die je niet direct zou spiegelen aan een MINI.
Jonge koppels die na gezinsuitbreiding afscheid hebben genomen van hun MINI Hatch, kunnen nu opteren voor de Countryman. Deze combineert de uitstraling van een klassieke MINI met een aantal praktische elementen. Het zorgt dat de Countryman zijn mannetje staat tussen de vele anderen in het C-SUV-segment. Leuk weetje: BMW Group laat de MINI Countryman produceren bij onze noorderburen. Genoeg reden dus om hem te testen!
Bij het ophalen valt de MINI Cooper SD Countryman op door zijn atletisch gezicht. De centrale luchtinlaat tussen de motorkap en de voorbumper, en de extra luchtinlaten voor de remmen in de ondergrille, verscherpen de sportieve vormgeving. De nadrukkelijk aanwezige bodembeschermers aan de voor- en achterkant benadrukken dan weer het vastberaden offroad-karakter. Sterke dakrails maken de kingsize MINI nog hoger. Met een lengte van 4,30 meter kan de auto, qua formaat, de concurrentie onder de middenklasse crossovers aan. Al presenteert hij zich, door zijn premiumkarakter, duidelijk in een hoger prijssegment.
Aan personalisatie overigens geen gebrek. De lakkleur Lapisluxury Blue, zwarte striping, verchroomde eindpijpen en blits 18″ lichtmetalen velgen accentueren nog eens extra het sportieve kantje van deze MINI. Een leuk en vooral in het oog springend detail zijn de vijfhoekige ventilatieroosters aan de zijkant. Het zorgt ervoor dat deze MINI er een stuk afgetrainder uitziet dan de vorige generatie.
Voor het interieur geldt hetzelfde als voor het exterieur. De look en feel van een MINI 5-deurs, maar net een tikkeltje forser. Om je te verwelkomen projecteert een optionele projector in de buitenspiegel het logo van MINI op de grond. Van zodra ik plaats neem vallen vooral de tuimelschakelaars op. De centrale schakelaar wordt gebruikt om de motor te starten. De verhoogde sportieve zetels van de Countryman geven je een duidelijk overzicht over het terrein.
De grote stationsklok die je centraal kan terugvinden, heeft door de jaren heen een andere functie gekregen. Vroeger kon je de snelheid erop aflezen, nu is het een digitaal scherm met bijhorende functies als audio, navigatie, telefoon en tal van voertuiginstellingen. Verder bespaarde MINI niet op directe en indirecte verlichting. De kleur kan je aanpassen naargelang je humeur. En wat betreft de binnenruimte, kan je in de Countryman moeiteloos vier stevig gebouwde volwassenen comfortabel vervoeren. MINI heeft dus goed begrepen dat de Countryman een gezinsauto is. Door de toename in wielbasis groeide de beenruimte achterin mee. De bagageruimte heeft overigens een inhoud van 450 liter, na het neerklappen van de bank groeit dit tot 1390 liter.
Genoeg over het interieur. Tijd om te gaan rijden! De sportieve look van de Countryman SD is zeker niet alleen voor de show. Onder de motorkap ligt een krachtige 2.0-liter dieselmotor die tegelijk ook vrij zuinig is. Deze levert een vermogen van 190 pk en 400 Nm aan koppel. Daarmee sprint de MINI met ALL4-vierwielaandrijving van 0 naar 100 km/u in 7,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 220 km/u. Geen indrukwekkende cijfers, maar in praktijk moet ik toegeven dat het vlot genoeg is. Over het algemeen is de geluidsproductie van de motor over de hele linie mooi stil. De 4-cilinder kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of in dit geval een zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Het leuke eraan is dat je deze handmatig kan beïnvloeden. Met de ring rond de pook kan worden gewisseld tussen eco, normaal en sport. Elke modus heeft een verschillende reactie op gas en besturing. Qua prestaties kom je dus niks te kort!
Eenmaal ik de snelheid wat opdrijf voel ik dat de vierwielaandrijving het vermogen op dynamische wijze over de voor- en achteras verdeeld. In extreme situaties kan al het motorkoppel zelf naar de achteras worden gestuurd. Je voelt duidelijk dat het onderstel meer vergevingsgezind is voor oneffenheden. Nadeel is wel dat de Countryman wat overhelt in bochten. Pas wanneer je naast een andere weggebruiker komt te staan merk je dat die MINI echt wel MAXI is. Vrijwel iedereen in een hatchback of sedan moet omhoog kijken. Qua verbruik lag ik gemiddeld op 5,5 liter/100 km, perfect dus voor lange afstanden. Het maakt de Countryman de meest comfortabele MINI op de markt.
Deze premium crossover is nu echt een volwaardige SUV geworden. Maar wie de Countryman leuk wil aankleden moet rekening houden met een forse aanschafprijs. De totaalprijs van deze testwagen kwam uit op €46.765. Toegegeven, dat is een smak geld. Al is de basis versie verkrijgbaar vanaf €34.650. De optielijst doet het prijskaartje flink de hoogt in gaan. Al krijg je hiervoor wel bergen comfort, een prima afwerking, moderne connectiviteit en dat allemaal in een eigentijdse vormgeving die je volledig naar wens kan personaliseren. Kortom een enorm praktische wagen, die dezelfde luxe biedt als grotere SUV’s. En oh, wil je het allemaal nog wat sportiever? Dan kan je opteren voor de John Cooper Works-accessoires incl. verlaagd chassis, zodat je geen last meer hebt van dat hele crossover-idee.