Rijtest: Nissan GT-R NISMO
Waar andere merken inzetten op spektakel, kiezen ze bij Nissan resoluut voor optimale prestaties. Van turbo’s met hoge capaciteit tot een speciaal afgestemde ophanging. Het maakt de GT-R NISMO simpelweg de dominante sportauto van zijn generatie.
30 jaar geleden startte een groep excentrieke ingenieurs met Nismo, de officiële racetak binnen Nissan. De naam staat dan ook garant voor passie, kennis en ultieme prestaties. Tot op heden neemt het merk nog steeds deel aan de grootste racekampioenschappen ter wereld. In 2012 schreef de Nissan GT-R voor het tweede achtereenvolgende jaar het Super GT-kampioenschap op zijn naam. Over die GT-R gesproken, dit model kwam in 2007 op de Japanse markt en verscheen twee jaar later bij ons. De bedoeling was om één van de meest doeltreffende sportwagens te creëren. En dat recept pakte vrij goed uit!
Jaar na jaar werd de wagen subtiel verbeterd. Uiteindelijk vond Nissan het hoog tijd om de motorsportafdeling Nismo los te laten op dit model. Resultaat? De snelste GT-R ooit. Hij werd dan ook getest en geperfectioneerd op de legendarische Nürburgring in Duitsland. Tja, zelf een potente sportwagens als de 370Z verdwijnt hiermee in zijn schaduw. Recent kreeg het model een volledige opfriskuur. Klaar om kennis te maken met Godzilla?
Een NISMO zoeken op een gigantische parking? Een fluitje van een cent. De autosport geïnspireerde aanpassingen springen meteen in het oog. Een zwarte voorbumper, zijschorten, velgen en achterbumper verraden het dynamische karakter. Een aantal zaken zijn aangepast waaronder het donker getinte V-motion radiatorrooster. Deze is vergroot om de motor van meer koeling te voorzien, zonder dat de luchtweerstand van de auto toeneemt. Ook nieuw is een substantieel versterkte motorkap om potentiële vervorming bij extreem hoge snelheden volledig uit te bannen. Anders dan bij de standaard GT-R is de voorbumper gemaakt van koolstofvezel. Alle aanpassingen hebben dan ook één doel voor ogen, de aerodynamica verbeteren. Als we even door gaan naar achteraan dan zien we nog steeds de karakteristieke dubbele ronde achterlichten. Maar de immense handgemaakte achterspoiler valt het meest op. Bij een snelheid van 300 km/u -wandeltempo voor deze wagen- krijg je mede hierdoor een extra neerwaartse druk van 100 kg tegenover de reguliere versie.
De robuust gesmede 20″ wielen van lichtgewicht aluminium zijn overigens geïnspireerd op die van Nissans legendarische GT500-raceauto. Ze beschikken over ribbels in de wielen om het glijden van de banden over de velg te voorkomen bij sterke acceleratie of hard remmen. Deze NISMO is tevens verkrijgbaar in vijf kleuren. Eerlijk, het wit staat hem nog het best zeker in combinatie met al die zwarte accenten.
Eenmaal ik mij laat zakken in de ergonomisch gevormde en verstelbare RECARO-kuipzetels, merk ik op dat het sportieve karakter zich doortrekt in het interieur. Het geheel werd gedrapeerd in leder, alcantara en koolstofvezel. Wat opvalt is het opgefriste dashboard met minder knoppen dan voorheen. 11 tegenover 27, een hele verbetering dus. De bediening van het infotainmentsysteem verloopt via een 8″ groot touchscreen. Deze bevat een aantal multifunctionele meters die naar wens kunnen worden aangepast. Denk hierbij in de eerste plaats aan allerlei informatie over de prestaties en de parameters van de motor.
De NISMO-piloten waren zelf betrokken bij het ontwerp van het met alcantara bekleed driespaaks sportstuur. Het geheel werd afgewerkt met rode stiksels. Zo ook de stoelen, middenconsole en de deurpanelen. En dankzij de brede achterkant van de GT-R heb je een grote koffer ter beschikking. Er kan in totaal 315 liter aan bagage in. Let wel dat passagiers meenemen op de achterbank nog steeds uit den boze is.
Eén druk op de vuurrode startknop zorgt ervoor dat Godzilla ontwaakt. Zeshonderd paarden komen tot leven. Het hart is een handgebouwde 3.8-liter V6 twin-turbo, die door de jaren heen up to date is gebleven. De aandrijflijn is net als de auto wat meer volwassen geworden, zonder aan temperament in te boeten. Je merkt dat vooral aan de zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Als ik weg rij met een lage snelheid, dan hoor ik de GT-R onder mij “werken”. En dan is er nog die sprint van 0-100 km/u dat amper 2,6 seconden duurt. Ter vergelijking, een Chiron doet het in 2,5 seconden. Hallucinant! Hoe Nissan het voor elkaar krijgt, weet niemand. Zelfs 10 jaar na de eerste versie blijft deze wagen gewoon een ongelooflijk indrukwekkend apparaat. En de topsnelheid? Die ligt ver boven de 300 km/u.
Na de eerste kilometers is het duidelijk dat de ophanging van de Nismo is afgestemd voor verbluffende wendbaarheid en besturing. De veren en de op maat ontwikkelde Bilstein DampTronic-schokdempers in de voor- en achterophanging zijn speciaal afgestemd voor uitzonderlijke grip en progressieve besturingsrespons. Ik kan kiezen tussen drie standen: Comfort, Normal en R, waarbij de laatste stand specifiek voor circuitgebruik is. Al blijft het geheel nog steeds beenhard afgeveerd. Zelfs in de tolerantste stand krijgt je rug de nodige klappen te verwerken. Onderin het toerengebied gebeurt er geen donder en dan klapt ineens het vermogen er abrupt in. De 3.8 liter zescilinder barst in één keer uit, waardoor je nauwelijks de tijd hebt om te beseffen wat er gebeurt. Een head-up display had handig geweest, want de GT-R gaat zo hard dat je vaak geen tijd hebt om te kijken op de klokken achter het stuurwiel. Hij rijgt de verzetten agressief aan elkaar en de motor blijft maar energie leveren. Bij een herneming hebben de turbo’s een minimale tussenpauze nodig om op te spoelen, maar de duw die daarop volgt is echt indrukwekkend. De vierwielaandrijving zorgt ervoor dat het vermogen effectief in prestaties kan worden omgezet.
Tijdens die volle acceleraties of bij hard remmen zijn er amper stuurcorrecties nodig en is de wagen niet zoekerig. Op de snelweg is hij duidelijk heer en meester, maar ook binnendoor komt hij tot leven. Ondanks zijn gewicht van 1752 kg, heeft hij enorm veel grip en kracht. Om overhellen in bochten te minimaliseren, heeft NISMO aan de achterzijde een 17,3 mm dikke stabilisatorstang geplaatst die vanwege gewichtsbesparing hol is. Bij een sportieve rijstijl missen de remmen echter wel nog wat consistentie. Verder houdt de Nismo zijn soundtrack behoorlijk functioneel. Al klinkt hij vanbinnen wel als een gedomesticeerde GT3-racer. Voor al dat plezier, vraagt de V6 ook de nodige brandstof. 11,8 l/100 km om precies te zijn, als je rustig rijdt tenminste.
De GT-R Nismo is verkrijgbaar vanaf €184.900. Het argument “betaalbare supercarkiller” is daarmee grotendeels teniet. Al is deze Nismo-behandeling wel de kroon op het werk. Het resultaat is dat het verschil met de concurrentie alweer groter is geworden. Meer dan voorheen draait het om pure prestaties voor de bestuurder. Godzilla bewijst hiermee dat hij nog steeds even hard kan uithalen als vroeger!