Rijtest: Range Rover Velar (2020)
De futuristische designelementen, het exclusieve interieur en de inherente capaciteiten zorgen ervoor dat deze Range Rover Velar (2020) je met het grootste gemak overal naartoe brengt.
Sinds de introductie van de allereerste Range Rover in 1970, is het model blijven evolueren. De Velar ontleent dan ook zijn naam aan de 26 preproductiemodellen uit die periode. Noem het gerust de voorvader van de SUV’s die we nu kennen. Velar komt overigens uit het Latijn en betekent letterlijk bedekken. Bij het voorzien van camouflage kwamen de ingenieurs op deze naam, erg toepasselijk dus. Het model positioneert zich tussen de Evoque en de Range Rover Sport, al draagt deze nieuwkomer wel een geheel eigen identiteit. Hij gaat in het bijzonder de strijd aan met de Porsche Macan.
Range Rover is meer dan alleen traditie. Ze denken dan ook behoorlijk vooruitstrevend. Het vorige model was de eerste geheel uit aluminium opgetrokken SUV en had een vroege vorm van TFT-instrumenten. En ja, ook tal van aandrijving- en ophangingsinnovaties brachten ze op de markt. Dit moest leiden tot een samengang van zowel de terreinvaardigheden als het rijgedrag op asfalt. Het is dan ook niet meer dan logisch dat ze zo snel mogelijk alle gaatjes willen dichten binnen deze niche. Maar staat de constructeur echt op het punt om de off-roadcapaciteiten de rug toe te keren?
Tja, op de parking herken je de Velar meteen als een Range Rover. De designtaal doet meteen denken aan de combinatie van een Jaguar F-Type en een Range Rover Sport. De slanke koplampen, het fantastische lijnenspel en de unieke kleur maken het geheel bijzonder dynamisch. Dit model, een First Edition, is alleen beschikbaar in het eerste verkoopjaar en is standaard uitgerust met de meest verfijnde accenten en opties. Gaande van het dak in contrastkleur tot 22″ lichtmetalen velgen en meer. De Velar is dan ook een trendsetter in progressief design. Aan de achterzijde is het de signature-design van de achterlichten die een belangrijke rol speelt bij de uitstraling van de auto.
Tegenover zijn grotere broers is hij bovendien wel een slag “compacter”. Met een lengte van 4,80 meter, breedte van 1,85 meter en hoogte van 1,66 meter is hij een stuk korter en lager. Wel blijft hij nagenoeg even breed wat hem een gespierd uiterlijk heeft. De Velar heeft veel weg van een conceptwagen die door de straat rijdt, en dat stelt nooit teleur. Hij won dan ook de World Car Design of the Year 2018. 82 autojournalisten uit 24 landen stemden unaniem voor dit model.
De verzonken deurgrepen schuiven vliegensvlug uit als je met de sleutel de portier wil openen, zeer fraai! En zoals verwacht straalt het interieur binnenin ook klasse uit. Heldere vormen, weinig ornamenten en dat alles afgewerkt met luxueuze materialen. Zetelbekleding in geperforeerd Windsor leder, interieurafwerking in Carbon Fibre met Copper Wire Weave en First Edition-badges op beide B-stijlen maken het plaatje compleet. De voorzetels zijn overigens 20-voudig verstelbaar, hebben een koel- en verwarmingsfunctie, en zijn uitgerust met een massagefunctie. De buitenste zitplaatsen van de achterbank zijn tevens ook verwarmbaar.
Zin om je favoriete muziek tot leven te brengen? Dat kan via het Meridian Signature audiosysteem dat via 22 luidsprekers en een tweekanaals subwoofer naadloos op elkaar is afgestemd. Het 12,3″ HD Interactive Driver Display kan overigens een enorme hoeveelheid informatie, entertainment en actieve veiligheidsinformatie ontvangen en weergeven. Dankzij de twee nieuwe 10″ HD-touchscreens kan de gebruiker de gewenste informatie bekijken en tegelijkertijd extra functies bedienen, voor nog meer flexibliteit en efficientië. Deze schermen lopen naadloos tot de rand en onderstrepen zo het minimalistische karakter van het interieur. Nadeel? Ze zitten binnen de kortste keren onder de vingerafdrukken.
Het panoramadak maakt het interieur nog lichter en ruimer en de configureerbare ambianceverlichting zorgt ervoor dat de passagiers ontspannen op de bestemming arriveren. Dat de Velar een bijzonder praktische auto is moet ik je niet uitleggen. Voldoende ruimte voor vijf inzittenden en een koffer van ten minste 673 liter. Klap je alle stoelen neer, dan kan er 1731 liter aan bagage in.
Van zodra ik de startknop heb ingedrukt, verschijnt het Head-Up Display. Die is volledig configureerbaar en biedt heldere graphics in hoge resolutie. Ja, en natuurlijk het belangrijkste: wat ligt er onder de motorkap? Wel, een 300 pk sterke 3.0-liter V6 turbodiesel met 700 Nm. De Velar sprint hiermee in slechts 6,5 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 241 km/u. Knappe prestaties, ondanks zijn gewicht! Wat direct opvalt is dat het comfort niet al te zeer geschaad wordt door de enorme velgen. Met dank aan de luchtvering. Het schakelen verloopt nagenoeg onmerkbaar en het schakelprogramma wordt op intelligente wijze aangepast naar gelang mijn rijstijl. Van zodra je het gaspedaal dieper induwt, schiet de Velar er vastberaden vandoor. Je hoort uiteraard duidelijk dat er een diesel aan het werk is maar dankzij de 8-traps volautomaat gaat alles bijzonder soepel.
De pneumatische ophanging bezorgt hem een perfecte compromis tussen rijcomfort en koetswerkcontrole. En om eerlijk te zijn, manueel schakelen met de flippers heb ik amper gedaan. De automaat werkt boterzacht, en weet als geen ander wanneer hij moet op- of terugschakelen. Wil je serieus terreinrijden? Dan kan dat dankzij de variabele rijhoogte, lage gearing en diff locks. Om ervoor te zorgen dat je hiervan weldegelijk gebruik maakt, voorziet de Velar “Terrein Response”. Via een menu op het beeldscherm volstaat het om aan te geven welk terrein moet worden overwonnen, de computer doet de rest.
En dan zijn er nog die matrix-laser LED-koplampen. ’s nachts zorgen ze voor een uitstekende verlichting, waardoor je ogen minder snel vermoeid raken. Rij je hoger dan 80 km/u dan zorgt die lasertechnologie ervoor dat de lichtbundel het zicht op de weg vergroot tot een afstand van 550 meter voor de wagen. Ideaal voor lange afstanden. Die koppelberg maakt er gewoon een hele aangename auto van en met een rustige rijstijl kom je met 8,5 l/100 km toe. Trek je er op uit dan zakt dat getal wel nog een half litertje. Voor een Range Rover met V6 valt dat dus enorm mee.
Op gelijk welke manier blijft de Velar (2020) indruk maken qua comfort, prestaties en afwerking. Met dit design -zowel binnen als buiten- zet hij de nieuwe standaard neer. Tegenover al dat leuks staat een stevige prijs. De nieuwe Range Rover Velar First Edition is verkrijgbaar vanaf € 109.900. Ja dat is veel, maar elke keer als die uitschuivende handgrepen je gaan begroeten ga je dat snel vergeten. Deze nieuwkomer is eindelijk nog eens ééntje die een blijvende indruk nalaat binnen het SUV-segment. Een echte opportunist dus!