Rijtest: Volkswagen Golf 7.5 R Performance
310 pk, vierwielaandrijving en een uit titanium legering opgetrokken performance uitlaatsysteem van Akrapovič. Het maakt de 7.5 R meteen de über-Golf van Volkswagen.
Tot op heden is de Golf nog steeds het meest verkochte model van Volkswagen. Al meer dan 40 jaar blijft de Belg trouw aan dit model. Als we even terugblikken in de tijd zien we dat de eerste sportieve GTI versie in 1975 werd gelanceerd. Later volgde nog de GTI 16V, de VR6 en in 2002 de R32. Die laatste versie was meteen Volkswagens eerste ‘R-model’ en meteen ook de snelste Golf tot dan toe. Zijn typeaanduiding stond voor de 3.2-liter VR6-motor met 4 kleppen per cilinder. Standaard had hij 4Motion vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. In 2005 kregen we terug een R-afgeleide van de Golf 5, nog steeds met die heerlijke 3.2-V6.
Alles veranderde echter in 2009. Een nieuwe R werd gelanceerd op basis van de Golf 6. Deze werd aangedreven door een drukgevoede tweeliterviercilinder en kreeg dus een veel kleinere cilinderinhoud. Het vermogen werd echter wel opgevoerd naar 270 pk. En ja, ook voor de zevende generatie Golf werd er een R-variant geproduceerd. De nieuwe R rust nu op het nieuwe MQB-platform. Hij is krachtiger dan ooit en toont hoe razendsnel de technologie evolueert. De letter R is gebleven, de VR6 helaas niet. Maakt het hem daarom minder amusant? Dat test ik vandaag uit.
De Golf R zoeken op de parking is niet echt moeilijk. Het testexemplaar is uitgevoerd in Lapiz Blue metallic. Het sportieve design komt hierdoor meteen een pak beter uit de verf. Naast de kleur vallen ook de 19 inch lichtmetalen ‘Spielberg’ velgen op. Recent werd de reguliere Golf voorzien van een facelift en ook deze topversie kreeg een soortgelijke make-over. Van de nieuwe LED koplampen met zwarte behuizing tot de voorbumper in motorsportlook met R-radiatorrooster in glanzend zwart. Het geheel straalt dynamiek uit. Ook aan de achterkant laat de R zich opmerken. Krachtige lijnen, de R-specifieke diffusor in hoogglanzend zwart, een vernieuwde spoiler en verdonkerde LED achterlichten. En de leukste feature? Dat is ongetwijfeld het ‘Performance’-uitlaatsysteem.
De Sloveen Igor Akrapovič was ooit zelf coureur, tot hij besloot om het over een andere boeg te gooien. Hij begon met de ontwikkeling van exclusieve sportuitlaatsystemen. Speciaal voor deze Golf is een optioneel uitlaatsysteem ontworpen. Deze mondt uit in een titanium einddemper met vier ronde uitlaatpijpen inclusief Akrapovič-logo. Door het gebruik van edelmetaal vermindert het gewicht van het totale systeem met 7 kilogram ten opzicht van de standaard uitlaat. Onder het ‘Performance Pack’ zit tevens ook een nieuw remsysteem. De schijfremmen vóór zijn zogenaamde ‘built pin’ units. Kortom de remzuiger is vervaardigd van aluminium, terwijl de schijf van staal is. Het remsysteem grijpt preciezer aan en is optisch te herkennen aan het zilverkleurig logo met R-embleem op de klauwen. Het gewicht wordt hiermee nog eens verminderd met 2 kilo.
Tijd om plaats te nemen achter het stuur. Het sportieve en dynamische karakter van de auto komt ook in de interieurdetails tot uiting. Blauw verlichte drempellijsten, decoratieve elementen in Carbon Touch en een sportieve pedaalafwerking in roestvrij staal. Nee, geen heerlijke kuipstoelen zoals bij de GTI destijds. Wel sportieve varianten die op ergonomisch vlak goed scoren. De centrale console is overigens lichtjes naar de bestuurder gericht om een optimale bediening te kunnen verzekeren. Andere leuke gadgets zijn het digitaal dashboard, het infotainmentsysteem (mét gebarenbediening), achteruitrijcamera, parkeerassistentie, Apple CarPlay / Android Auto en ga zo maar door. De optielijst is inderdaad goed gevuld!
Binnenin is er voldoende ruimte. De koffer slikt 340 liter aan bagage. Wil je een nog groter gebruiksgemak, dan is er nog steeds die R Variant met maximaal 1.620 liter aan bagageruimte. Tja, deze Golf pronkt met een hoogwaardig aanvoelend interieur. Daarmee dicht hij de kloof met de andere premium hot-hatches.
Bij het starten van de Golf weerklinkt een diep geborrel. De buren zullen het met andere woorden geweten hebben. Eerst even de technische specificaties overlopen voor we van start gaan. Het hart van de Golf R is nog steeds de 2.0-liter TSI viercilinder benzinemotor. Verder blijft ook de 4Motion vierwielaandrijving onaangeroerd. Al krijg je er wel 10 pk en 20 Nm bij. Het resultaat: 310 pk en 400 Nm. Je kan enkel kiezen voor de efficiënte DSG automaat die rekent op 7 verzetten. Een 0 naar 100 sprintje duurt overigens slechts 4,6 seconden. Het ‘Performance Pack’ verhoogt de topsnelheid van 250 km/u naar 267 km/u.
Alles op temperatuur? Tijd om de Race-modus te activeren. Het resultaat is een straffere ophanging, een prompte reactie op de minste beroering van het gaspedaal en snellere versnellingswissels. Ja, het neuszware weggedrag van de oudere sportieve golfjes ligt al een tijdje achter ons. Met dank aan het opgewaardeerde 4Motion systeem en de slimme XDSPlus-sperfunctie. Bij het oprijden van de oprit duwt de motor al stevig door onderin de toeren. Van zodra ik volgas geef raast hij als een bezetene, richting de begrenzer. De Akrapovič uitlaat zorgt voor de nodige plofjes bij het schakelen. Wat een machine! Ook bij het afremmen worden omstaanders getrakteerd op een mitrailleur salvo. De vierwielaandrijving maakt geen fouten en verzekert de Golf te allen tijde van tonnen grip. Als een raket schiet je tevoorschijn uit de bochten. De kracht van de TSI-motor wordt eigenlijk verdeelt in functie van de noden over alle vier de wielen. Daardoor wordt vermeden dat ze gaan doorslippen of blokkeren.
Het verbruik zou in theorie uit moeten komen op zo’n 6,9l/100km. Maar zelfs met een rustige rijstijl mag je daar zeker 2l/100km bijtellen. Als je hem in racemodus zet, kom je uiteraard nog een pak hoger uit. Concurrentie kun je zoeken in de hoek van de Focus RS, Audi S3 tot aan de xDrive M140i. Het was even wennen, maar als ik het vergelijk met die Golf R32 waar ik eerder mee gereden heb, dan is deze nieuwe R op nagenoeg alle vlakken beter. Tja, alleen misschien het geluid, dat blijft toch wel kriebelen. Al probeert Volkswagen door het optionele Akrapovič uitlaatsysteem deze drempel volledig weg te werken.
En dan het minder leuke nieuws? De prijs van deze Golf kwam uit op zo’n €58.350. Dat is inderdaad een hoop geld maar je krijgt er wel een pak rijplezier voor terug. De samenwerking tussen de vierwielaandrijving, de automaat en de potente krachtbron zorgen voor een geniaal totaalconcept. Of hij de meerprijs tegenover de GTI waard is? Zonder twijfel een dikke ja. De perfecte auto voor mensen die vaak gehaast zijn, maar toch geen sportauto willen rijden.