Rijtest: VW Golf GTI Clubsport

Rijtest: VW Golf GTI Clubsport

De Clubsport is de krachtigste GTI die Volkswagen ooit heeft geproduceerd. Het positioneert zich daarmee tussen de standaard GTI en de Golf R. 


We zijn zeven generaties en ongeveer veertig jaar verder en nog steeds is de Golf GTI een echt icoon. Mid-jaren zeventig zette deze sportieve en compacte hatchback de autowereld op zijn kop. Toen was de GTI één van de snelste hatchbacks op de markt. Volkswagen ontwikkelde voor iedere 20e, 25e, 30e en 35e verjaardag een jubileummodel. Ook voor de 40verjaardag kwamen ze met een speciale editie. In plaats van de GTI Edition 40 doopt Volkswagen deze jubileum-Golf GTI Clubsport.

Wie vandaag een GTI wil aankopen krijgt de keuze tussen twee versies: de Performance met 230 pk en de Clubsport met 265 pk. De ‘basis’ versie werd uit het aanbod geschrapt. Het motorvermogen is ten opzichte van een ‘gewone’ GTI met maar liefst 60 pk toegenomen. Daarmee trekt Volkswagen alle registers open om boven het maaiveld van andere sportieve concurrenten uit te steken.

Bij al dat extra vermogen krijgt de GTI uiteraard ook een aangepast uiterlijk. Denk hierbij aan de unieke diffuser, de donkere LED-achterlichten, 19-inch velgen, een nieuwe voorbumper en zijskirts met zwarte striping. Die striping is een knipoog naar de Golf GTI uit 1976. Om het geheel compleet te maken zit er boven het achterraam een kleine spoiler, die op subtiele wijze het vertrouwde Golf-profiel accentueert. Op deze Clubsport ziet het er behoorlijk subliem uit. Ook de rode kleur vinden we, net zoals bij zijn voorhangers, terug op de voorste grille en de remklauwen.

Als ik plaats neem achter het stuur dan doet het alcantara beklede stuurwiel me al vermoeden dat dit geen standaard GTI is. Deze Clubsport is uitgerust met optionele schaalstoelen die naar mijn mening het interieur compleet maken. Ik start de motor en de eerste meters verlopen vrij soepel. Dankzij de grijze kleur valt deze GTI amper op in het straatbeeld. Nadat de wagen op bedrijfstemperatuur is gekomen draai ik behoedzaam de oprit van de autosnelweg op. De snelheid gaat langzaam omhoog en ik merk dat deze GTI zich vastbijt in het asfalt. De kilometerteller stijgt verder maar de Golf laat zich op geen enkel moment uit zijn geplande koers trekken. Dit is geen standaard GTI, zoveel is duidelijk!

Het maximale vermogen is eigenlijk 290 pk in plaats van die 265 pk. Maar die volle 290 pk krijg je niet zomaar. Hiervoor moet de Sport-stand geactiveerd zijn en moet het gaspedaal snel genoeg ingetrapt worden. Tijdens de derde tot zesde versnelling krijg je 10 seconden lang de volle 290 pk en 380 nm tot je beschikking. Daarna beperkt de software het vermogen terug tot 265 pk. Ook in deze GTI die is uitgerust met DSG-bak krijg je tijdens de  launchcontrol 20 seconden lang de volle 290 pk. Maar ik merk zelf ook dat hij iets minder snel weg is aan het stoplicht door de voorwielaandrijving. Het plezier in de bochten is echter wel onmiskenbaar. Het differentieel verdeelt het vermogen perfect en ook het onderstel verwerkt deze kracht extreem goed. De nieuwe uitlaat in Sport-stand draagt bij aan dat gevoel. Hierdoor klinkt hij harder en agressiever.

De Clubsport is ook na 40 jaar nog steeds de über golf. Het is zonder twijfel de beste onder alle GTI’s. De totaalprijs kwam uit op een slordige 44.000 euro. Mede dankzij de fenomenaal heerlijke Recaro’s en de stoere velgen die bij deze wagen als optie zijn aangevinkt. Hij valt qua prijs precies tussen de normale GTI en de R in en is naar alle waarschijnlijkheid de droom van menig sportief chauffeurs.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE