Rijtest: Volkswagen Touareg (2020)

Rijtest: Volkswagen Touareg (2020)

De Touareg R-Line is ondertussen al aan zijn derde generatie toe. Het vlaggenschip van Volkswagen verzoent dan ook het formaat van een SUV met een expressief design en dynamische rijeigenschappen. 


Vroeger draaide het bij terreinwagens niet om luxe of ruimte. Het waren de offroad-capaciteiten die doorslaggevend waren. De komst van de SUV bracht daar verandering in. Functionaliteit werd gecombineerd met de gemakken van een personenauto. Maar wat bleek? Deze wagens werden nauwelijks nog gebruikt om echt terrein te rijden. Autofabrikanten besloten dan ook om hun focus te verleggen, en meer te gaan inzetten op het leveren van een zo hoogwaardig mogelijk comfort.

En dat geldt ook voor de derde generatie van de Touareg. Van de eerdere generaties werden ongeveer één miljoen exemplaren verkocht. Het is dan ook duidelijk dat Volkswagen met deze nieuwkomer zich hoger wil gaan positioneren. De wagen moet een antwoord bieden op modellen als de BMW X5, Mercedes GLE en Range Rover Velar. Volgens Wolfsburg is er dan ook een grote markt weggelegd voor dit model. Want klanten die voor een Touareg kiezen willen eigenlijk niet pronken met een premium badge naar de buitenwereld toe.

Onderhuids deelt de wagen in feite zijn fundamenten met de Porsche Cayenne en Audi Q7. Dat deed het oermodel uit 2002 immers ook al. Al zorgt het MLB Evo-platform voor actieve antirolstangen en optionele vierwielsturing. Hiermee is de Touareg zelfs verwant aan de exclusievere modellen uit de Volkswagen-stal. Kan de derde generatie uiteindelijk definitief toe treden tot het premiumsegment? Tijd om dat te gaan testen!

Bij het ophalen springt de Touareg R-Line er meer uit als een brede en krachtige stationcar dan als een terreinauto. Zaken als bodemvrijheid stonden niet langer centraal bij het ontwerp. De stoere aanblik heeft plaats gemaakt voor een strakke, tijdloze uitstraling. Het rechtopstaande radiatorrooster loopt door in de lichtblokken, en de verchroomde lamellen lopen vanaf het centrale Volkswagen-logo helemaal naar buiten toe. De langgerekte motorkap is verder strak afgelijnd en zorgt voor een sportieve uitstraling. Het R-line-logo verraadt het optionele uitrustingsniveau. Reken dus op sportieve bumpers, dorpelverbreders, getinte achter- en zijruiten, een achterspoiler en een zwart gelakte diffusor met verchroomde trapeziumvormige design-uitlaatpijpen.

Volkswagen Touareg rear

Zoals aan de voorzijde springen ook de brede LED-lichten achteraan in het oog. Over die achterkant gesproken, het geheel spitst zich daar wat steviger toe. De daklijn is dan ook met 0,7 centimeter afgenomen. Verder prijkt het Touareg-opschrift vol zelfvertrouwen centraal op de kofferklep. Het is dan ook de omvang die dit model een zelfverzekerde uitstraling geeft. Kijken we nog even naar de kleur, dan zien we dat een palet van 13 koetswerkkleuren aangeboden wordt. Het Antimonial Silver op deze testwagen oogt bijzonder stijlvol en gaat hand in hand met het R-Line pakket. Sportieve 21″ velgen maken het plaatje compleet.

De derde generatie van de Touareg is tevens gegroeid. 4,4 centimeter in de brede en 7,7 centimeter in de lengte. Ondanks dat hij groter is, werd hij qua gewicht niet zwaarder. Meer zelfs, hij is maar liefst 106 kilo lichter geworden dan zijn voorganger. Al komt dat grotendeels door de carrosserie die voor 48 procent is opgetrokken uit aluminium.

Eenmaal plaatsgenomen binnenin, trekken de grote Innovision-cockpit beeldschermen direct de aandacht. Het 12″ grote digitale dashboard kennen we al, maar het gigantische centrale 15″ infotainmentsysteem is nieuw. Het digitaal bedienings- , informatie-, communicatie- en entertainmentgeheel werkt nagenoeg zonder klassieke knoppen en schakelaars. De menunavigatie is intuïtief van aard. Zo raak je bijvoorbeeld via de startknop met één klik vanuit elk menu terug naar het hoogste niveau van het startscherm. Apple geïnspireerd dus, en bijzonder makkelijk. Met de Always on, intuïtief bedienbare en maximaal personaliseerbare cockpit pakt de Touareg nu al uit met de blauwdruk voor het digitale interieur van morgen.

In vergelijking met zijn voorgangers werden de comforteigenschappen uitgebreid met innovatieve functies. En dan zijn er nog die elektrisch verstelbare ergoComfort voorstoelen die meer dan voldoende steun bieden. Als kers op de taart is er nog dat panoramische schuifdak. Hiermee baadt het interieur in een zee van natuurlijk licht. En ’s nachts? Dan is er de sfeerverlichting. Daarvoor zijn 30 lichtkleuren beschikbaar, waarvan de helderheid traploos kan worden ingesteld. Ideaal om wat sfeer te scheppen tijdens lange ritten. Dat de beenruimte achteraan royaal is hoef ik je niet meer te vertellen zeker? En om er voor te zorgen dat er voldoende bagageruimte is voor vijf mensen werd het koffervolume uitgebreid naar 810 liter. Dat is maar liefst 113 liter meer dan zijn voorganger.

Rust is duidelijk het sleutelwoord binnenin de Touareg. Ja, zelfs wanneer ik de deur wil sluiten maakt deze amper lawaai door de softclose-functie. Wil je toch nog wat achtergrond geluid creëren? Dan kan dat via het optionele audiosysteem van Dynaudio. Je merkt op dat nagenoeg alles aanwezig is. Het enigste wat misschien nog extra kon afgewerkt worden is het stuurwiel. Die lijkt nog te hard op dat van een reguliere Polo.

Volkswagen Touareg interior

Tijd om te gaan rijden. Langzaam laat ik de Touareg op temperatuur komen. Onder de motorkap zit een 3.0 V6 TDI, die 286 pk en 600 Nm sterk is. Voorlopig houdt Volkswagen het nog bescheiden, al neem je dat best met een korreltje zout. De 2 ton zware kolos sprint in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u en gaat door tot 238 km/u. 4Motion-vierwielaandrijving en een klassieke achttrapsautomaat zetten het vermogen aan de grond. Het systeem is uitgerust met een speciaal centraal differentieel, dat tot 70% van de aandrijfkracht naar de voorwielen kan sturen en tot 80% naar de achterwielen. Naast mij zit de Active Control draaiknop waarmee ik verschillende rijmodi kan selecteren: Eco, Comfort, Normal, Sport, Snow en Individual.

Al na de eerste kilometers ben ik vol lof over die V6. Zijn fluweelzachte werking kan dan ook alleen maar pluspunten verdienen. Nooit of te nimmer is hij agressief of opdringerig. Al laat hij wel merken overal klaar voor te zijn. Dat in combinatie met de hoge zit zorgt voor een onovertreffelijk gevoel. Bij een rustig rijgedrag is de motor zo goed als onhoorbaar en zijn ook de rijgeluiden beperkt. Als grootste SUV mag hij uiteraard ook genieten van een hele resem aan rijhulpsystemen. Ze allemaal opsommen zou ons te ver brengen maar weet dat je kan rekenen op Traffic Jam Assist in de file en daarbij evenzeer beroep kan doen op Night Vision en de slimme IQ.Light Matrix-ledkoplampen. Ja, er zitten zelfs semi-zelfrijdende functies in. De Touareg kijkt als het ware mee met de bestuurder. De computer assisteert en kan, indien nodig, zelfstandig remmen bij gevaar. Maar in de praktijk zorgt “lane assist” ervoor dat het stuurwiel bijzonder kunstmatig gaat aanvoelen. Maar goed, het is vooral de luchtvering die wonderen doet. Naast een verbeterd comfort kent dit systeem ook enkele innovatieve functies. Bij een snelheid van 120 km/u wordt de hoogte van de auto automatisch met 25 to 35 mm verlaagd, wat resulteert in een beter weggedrag en minder luchtweerstand wat het brandstofverbruik ten goede komt.

Switch ik naar de sportieve stand dan merk ik op dat de reactie op het stuurwiel en het gaspedaal iets alerter is. Bij het oprijden merk ik echter wel een zekere vertraging op tussen het sturen van de voorwielen en het volgen van het koetswerk. Ook bij plankgas zou je verwachten dat de bak iets sneller terugschakelt. Kies je voor de optionele elektromechanische actieve rolstabilisatie? Dan vermindert dat de neiging om zijdelings over te hellen of om onder te sturen. Dit alles voor een nog dynamischer gevoel. Maar gelukkig is er die head-updisplay. Want door de soepele manier waarmee de Touareg zich voortbeweegt op de snelweg zou je al vlug de snelheid uit het oog verliezen. Een enorm comfortabele kilometervreter. Beter kan ik het niet omschrijven.

Overigens is de Touareg één van de weinige personenwagens die aanhangerlasten tot 3,5 ton kunnen slepen. Net zoals zijn voorganger zal naar alle waarschijnlijkheid ook dit model in groten getale geconfigureerd en besteld worden met een trekhaak. En ondanks de uitdrukkelijke nadruk op luxe en comfort zijn de mogelijkheden in het terrein niet helemaal vergeten. De rijhoogte kan tot maximaal 70 millimeter hoger gaan dan in normale modus. Hij rekent volledig op elektronische hulpmiddelen en kan daardoor moeiteloos door middelzwaar terrein. Met de brandstoftank van 90 liter kom je een heel eind, en ook de V6 TDI bleek bijzonder zuinig. 7,5 liter per 100 km om precies te zijn.

Het is duidelijk dat hij alles beter doet. Maar hiermee valt hij ook in een duurdere prijsklasse. Met een aantal opties aangevinkt kom je uit op zo’n €101.890. Dat is heel wat, al is er reeds een basisversie verkrijgbaar vanaf €66.000. Niet alleen qua prestige maar ook op gebied van prijs mikt hij daarmee naar hetzelfde niveau als zijn stalgenoten, de Q7 en Cayenne. Al is het geheel wat bescheidener aangekleed. Het maakt hem meteen het hightech vlaggenschip van Volkswagen, maar dan wel met een premium hoed op.

Delen

Reageer

error: Copyright 2021 NAFTE