Rijtest: Volvo XC90 T6 R-Design
De indrukwekkende verschijning van de XC90 markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Volvo. Het design wordt gekenmerkt door pure luxe in combinatie met de nieuwste veiligheids- en comfortvoorzieningen voor alle 7 passagiers.
In 2003 werd de eerste XC90 geïntroduceerd. Het was de grondlegger van het huidige SUV succes. De functionele Zweed positioneerde zich als de ultieme gezinswagen met een robuust karakter. Na de overname in 2010 door het Chinese Geely heeft het merk zich terug gesetteld binnen het automotive landschap. Bijna 14 jaar hebben we gewacht op de opvolger. Maar laten we eerlijk zijn: wie oog in oog komt te staan met de vernieuwde XC90 wordt gekatapulteerd naar een ander tijdperk. De futuristische T-vormige led’s en het allom bekende radiatorrooster dwingt in één oogopslag het nodige respect af. De First Edition XC90 met 1927 stuks was in minder dan 47 uur uitverkocht. De statige, indrukwekkend ogende SUV heeft de vaste klanten van Audi, BMW en Mercedes dus goed wakker geschud.
De XC90 is de eerste Volvo die ontwikkeld werd op het nieuwe SPA platform. Het is de voorbereiding op elk type aandrijving en is tevens de toekomstige basis voor alle Volvo’s. Alles is opnieuw bekeken en heropgebouwd. De Zweden spreken dan ook van een stilistische herbronning. De veiligheidssystemen blijven het paradepaardje bij Volvo. In de XC90 zijn de vaste waarden terug aanwezig. Denk hierbij aan de adaptieve cruisecontrol, waarschuwing voor achteropkomend verkeer maar ook het nieuwe automatische remsysteem dat in werking treedt wanneer de wagen met een voetganger of fietser in botsing dreigt te komen is aanwezig. Dat laatste systeem werkt zowel overdag als ’s nachts en weet zelf tegenliggers in een bocht te detecteren.
De nieuwe XC90 is 15 cm gegroeid ten opzichte van de vorige generatie. Met een lengte van 4,95m en een breedte van 1,96m torent hij boven alle andere uit op de parking. Hoe hard je wil opvallen in het straatbeeld met je XC90 kan je zelf bepalen. Volvo heeft namelijk verschillende uitrustingsniveau’s ter beschikking gesteld. De testwagen is uitgerust met het R-Design pakket. Het omvat een aantal specifieke kenmerken zoals de unieke grill, voorspoiler, Silk Metal raamafwerking, de dubbele uitlaat, de glanzende dakrails en spiegelkappen in mat zilver. De lichtmetalen 20″ R-Design velgen in combinatie met de nieuwe Bursting Blue lakkleur maken het sportieve plaatje compleet.
Als ik de solide portieren openzwaai bemerk ik onmiddellijk de afwezigheid van knoppen. Alle bediening van multimedia, navigatie, airco en de boordcomputer verloopt via het grote aanraakscherm in de middenconsole. Het doet me wat denken aan dat van een Tesla. Na enige gewenning lukt het je ongetwijfeld om blindelings te swipen naar de vele submenu’s.
Het interieur is verder hoogwaardig en verfijnd afgewerkt. Niets werd aan het toeval overgelaten. Door het R-Design pakket is deze XC90 uitgerust met schitterende sportstoelen met witte stiksels. Ook de schakelpook, pedalen, vloermatten, verlichte instaplijsten en R-Design sleutel zijn voorzien van extra details. Verder benadrukken het Zweedse vlaggetje op de bekleding en het “since 1959” label op de veiligheidsgordel, het sympathieke karakter van de Zweed.
Met vijf zitplaatsen in gebruik kun je een riante 671 liter aan bagage meenemen. Als je de achterste zitrijen neerklapt beschik je over 1899 liter bagageruimte. En als kers op de taart is de XC90 zelfs voorzien van een derde zitrij. Die is door het krappe karakter enkel voorzien voor mensen die niet langer zijn dan 1,80 meter. Al moet je bij Volvo nooit vrezen voor de kwaliteit van de stoelen. Ze zitten even comfortabel als de fauteuil in je huiskamer.
Onder de schakelpook kan je de startknop terugvinden. Met een korte beweging naar rechts start ik de motor. Je zou denken dat uit dergelijke wagen een zware grom komt, maar niets is minder waar. Deze testwagen is uitgerust met een tweeliter benzinemotor. De XC90 sprint in 6,5 tellen van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid van deze Zweed ligt op 230 km/u. Het gaat om dezelfde 2.0 turbobenzine uit de T8 hybride met 320 pk en 400 nm. Met één druk op de knop kan ik het comfortabele of sportieve karakter aanspreken van de wagen. Het duidelijkste verschil tussen deze modi is de verandering van het onderstel. De optionele Four-C luchtveren kunnen de XC90 in offroad-modus zo’n 26cm van de grond tillen. Maar ik betwijfel dat klanten met hun teergeliefde wagen ooit de geasfalteerde paden zullen verlaten.
Langzaam breng ik de gigantische “tank” in beweging. Na enkele meters wordt me duidelijk dat deze Volvo bijzonder comfortabel stuurt naar gelang zijn lengte. De T6 spaart het gewicht van de batterijen uit en dat is meteen voelbaar in het verkeer. Je zou haast denken dat je met een drie-liter op stap bent.
Als ik de wagen in Dynamic zet voel je direct dat de snel reagerende motor de wagen voortstuwt zonder moeite. Erg knap voor een SUV die minstens 2,1 ton verzet. Wellicht daarom dat hij zich overduidelijk laat horen als hij in toeren wordt gesleurd. Je kunt deze XC90 aanzienlijk harder door de bocht jagen dan je zou denken. Want de hoeveelheid grip die deze wagen heeft is buitengewoon. Al moet ik toegeven dat de automaat niet van de snelste is en soms een tikkeltje te nerveus reageert. Het gemiddeld verbruik lag op 10l/100km. Gelukkig is de XC90 voorzien van een brandstoftank van 73 liter, waardoor je toch nog een optimaal rijbereik haalt.
Met een leeftijdsverschil van 13 jaar voel je dat Volvo veel tijd, geld en energie heeft gestoken om van de opvolger een absolute topper te maken. De Volvo XC90 klopt aan alle kanten en is door het R-Design pakket imposant om te zien. De prijs is daarvoor navenant, maar wel verantwoord. Je kan een XC90 T6 R-Design op de kop tikken vanaf €65 700. Dat is een pak geld al krijg je hiervoor wel een wagen die overloopt van Zweedse charme, een massa aan veiligheidssystemen, een hartverwarmend interieur en enorm veel binnenruimte. En dat alles in een luxe-SUV met zeven zitplaatsen. De Volvo XC90 T6 R-Design belichaamt het allerbeste wat de Zweedse auto-industrie ooit heeft geproduceerd.
Prachtige wagen! Binnenkort eens een kijkje gaan nemen bij ACG Volvo te Gent. Die R-Design is één van mijn favorieten. Nu enkel nog kiezen tussen een T6 of T8! J