Vernieuwde Volvo S60 & V60 Polestar
Volvo heeft de S60 en V60 Polestar een grondige update gegeven. De motor is gewijzigd naar een viercilinder in plaats van de iconische zes-in-lijn.
Beide wagens gaan terug op de nieuwe Volvo S60 Polestar TC1, de gloednieuwe FIA World Touring Car Championship (WTCC)-racewagen van Polestar Cyan Racing. De nieuwe wagens maken gebruik van hetzelfde basischassis, dezelfde motor en dezelfde filosofie van het team achter de ontwikkeling ervan. Polestar heeft de originele V60 en S60 uitgebreid met een grotere turbo, een supercompressor, nieuwe zuigerstangen, nieuwe nokkenassen, een grotere luchtinlaat en een brandstofpomp met een hogere capaciteit om de motor op te drijven, en heeft dit gecombineerd met een BorgWarner-vierwielaandrijving en de nieuwe Polestar-geoptimaliseerde Geartronic-achttrapsautomaat.
Naast deze nieuwe uitrusting met verbeterde prestaties heeft Polestar het gewicht van de wagen drastisch verminderd. De Volvo S60 en V60 Polestar zijn ten opzichte van de vorige modeljaren 24 kilo lichter over de vooras en 20 kilo lichter in totaal.
De race- en personenwagen hebben een verder ontwikkelde Drive-E-viercilindermotor, met de 2 liter-motor met dubbelcompressor van de Volvo S60 en V60 Polestar die 367 pk en 470 nm levert. De wijzigingen ten opzichte van de standaard T6-motor zijn een grotere turbo, nieuwe zuiger¬stangen, nieuwe nokkenassen, een grotere luchtinlaat en een brandstofpomp met een hogere capaciteit. Het resultaat is iets meer vermogen en 30 nm koppelverlies tegenover de voorhanger. De S60 Polestar weegt 1.751 kilogram en sprint van 0-100-km/u in 4,7 seconden. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt in beide gevallen 250 km/u.
De S60 en V60 Polestar zijn te herkennen aan zowel de bredere bumpers en specifieke wielen als aan de unieke carrosseriekleuren Rebel blue, Onyx black, Bright silver en Ice white. De productie wordt opgeschroefd van 750 naar 1.250 tot 1.500 auto’s. De prijs is nog niet bekend.